הגנה, התקפה ומה שביניהן

כיצד מאתרים "מטרות" חדשות לטיפולים נוגדי סרטן?

מדעני המכון בחנו מספר גנים מדכאים, וגילו שאחד מהם מבקר חלבון שמעודד גידול לא מבוקר של תאים. מוטציה בגן זה מחבלת ביכולתו של הגן לבלום את הגידול. תובנה זו עשויה להוביל לפיתוח טיפולים חדשים שיתמקדו בגן זה.
מימין: ד"ר סבינה וינוגרד כץ, יעל חברוני, ד"ר רפי עמנואל, פרופ' ירדנה סמואלס, רנד עראפה, ד"ר אלונה קרן פז וד"ר נואר קוטוב. הגן המקודד

בחולי מלנומה קיימות לפעמים מוטציות במאות גנים, אבל רק מעטים מהם באמת גורמים סרטן. במחקר חדש, שפורסם באחרונה בכתב-העת המדעי Nature Genetics, מדווחים מדעני מכון ויצמן למדע, כי גילו את אחד הגנים המובילים בסוג מסוים – קטלני במיוחד - של מלנומה. הגן שהתגלה משתייך לקבוצת גנים אשר מדכאים גידולים סרטניים, והמוטציה גורמת להפחתה בתיפקודו, דבר שמאפשר לסרטן להתפתח. מתרחשת בו מוטציה ב-5.4% מן המקרים של מלנומה, והוא אינו מתבטא ביותר מ-35% מהחולים במחלה זו. על-פי המחקר החדש, תוחלת החיים של חולים אלה נמוכה מהממוצע. גילויים אלה עשויים לפתוח פתח להבנת הצמיחה וההתפשטות של מלנומה, ובעתיד, אולי גם לפיתוח כיוונים חדשים לטיפול במחלה.

פרופ' ירדנה סמואלס וקבוצתה, במחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא, חיפשו גנים המדכאים גידולים במאגר המלנומה של המעבדה, שהוא הגדול בעולם לסרטן זה, וכולל נתונים על גנומים של יותר מ-500 חולים. "חקר הגנים מדכאי הגידולים הוא חיוני בביולוגיה של הסרטן", אומרת ד"ר נואר קוטוב, חוקרת בתר-דוקטוריאלית בקבוצתה של פרופ' סמואלס, שהשתתפה במחקר. "קיים צורך דחוף לזהות פגמים גנטיים במלנומה אשר יכולים להוות מטרה לתרופות. הבנת המוטציות האלה היא צעד ראשון בחשיפת מנגנונים האחראים לצמיחת מלנומה".

המדענים מצאו, כי הגנומים של חולי מלנומה כללו מוטציות במספר גנים הידועים כמדכאי גידולים, אך בין הממצאים בלט גן אחד חדש, הקרוי RASA2. הצעד הבא של המדענים היה ביצוע סדרת ניסויים שנועדו לגלות את תפקידו המדויק של גן זה. הם שיבטו גם את החלבון הרגיל שהגן מקודד, וגם את הגרסה המוטנטית שלו, השכיחה ביותר, כדי לגלות את השפעותיהם על תאי מלנומה. הם מצאו, כי RASA2 מבצע בקרה על חלבון מפתח בתא הקרוי RAS. ידוע, כי חלבון זה גורם גידול בלתי- מבוקר של תאים. כאשר החזירו המדענים לתאים בעלי המוטציה בחלבון RASA2 את היכולת להפיק אותו, חדלו התאים הסרטניים להתרבות, ובסופו של דבר מתו.

תוחלת החיים של החולים שמסלול ה-RAS אצלם פגום קצרה מזו של החולים בסוגים אחרים של מלנומה. עד עכשיו לא הצליחו מדענים ליצור תרופות המשפיעות על מסלול זה. אומרת פרופ' סמואלס: "שיבושים במסלול ה-RAS נפוצים ביותר בסרטן. גילוי מנגנון חלופי להפעלת המסלול הזה עשוי לעודד ריבוי מחקרי המשך בכיוון זה, ולהוביל לתוצאות בעלות משמעות רפואית. אנחנו נתמקד כעת ב-RASA2 כדי למצוא עם אילו חלבונים הוא מתקשר בתאים בריאים ובתאי מלנומה, וכן בדרך שבה התאים מגיבים לטיפולים ממוקדים".

מוסיפה רנד ארפה, תלמידת מחקר בקבוצתה של פרופ' סמואלס, והמחברת הראשונה של המאמר המדעי: "רוב הטיפולים הממוקדים בסרטן פועלים היום באמצעות חסימה של חלבונים גורמי סרטן בעלי פעילות יתר. אך פעילות פחותה של הגן מדכא הסרטן RASA2, הנובעת ממוטציה בגן זה, תורמת גם היא להתפתחות מלנומה. לכן בכוונתנו להמשיך לגלות את מסלולי הפעילות של הגן".

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה, שליש מכל מקרי הסרטן מאובחנים כסרטן עור. מתוכם 132,000 מלנומות, כ-800 מהם בארץ.