השתלטות עוינת

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.09.2005

שתף

פרופ' יחיאל שי ופרופ' ירון כהן. מרכיבים נסתרים
 
קבוצת מדענים ממכון ויצמן גילתה, כיצד מקטע של מולקולת חלבון המוצגת על המעטפת החיצונית של נגיף ה- HIV מאפשר לנגיף לשבש את התגובה החיסונית של התא. המדענים אומרים שמקטע חלבוני זה, שיש לו השפעה הרסנית במחלה אחת, עשוי להוות,בעתיד, בסיס לטיפולים רפואיים מתקדמים במחלות אוטואימוניות, כמו דלקת פרקים שגרונית. המחקר המתאר את הממצאים האלה פורסם באחרונה בכתב-העת המדעיJournal of Clinical Investigation   . 
 
בשלבים הראשוניים של הדבקה בנגיף ה-HIV, המעטפת החלבונית של הנגיף מתאחה עם הקרום של תאי ה-Tשל המערכת החיסונית - שאמונים על הגנת הגוף מפני פולשים חיצוניים. לאחר מכן, הנגיף משלב את המטען הגנטי שלו (לאחר שהמיר אותו מ- RNAל- DNA), במטען הגנטי של התא. בכך, למעשה, הוא משתלט על פעילותו של התא, ומאלץ אותו לייצר עוד נגיפים היוצאים לכבוש ולהדביק תאים נוספים. מדענים רבים סברו, כי די בחדירת הנגיף לתאי ה-Tובשילוב המטען הגנטי שלו בזה של התא, כדי לפגוע ביכולתו של התא המותקף להזעיק לעזרה את המערכת החיסונית. אבל פרופ' יחיאל שי, מהמחלקה לכימיה ביולוגית במכון ויצמן למע, פרופ' ירון כהן, מהמחלקה לאימונולוגיה במכון, ותלמידי המחקר פרנסיסקו קינטנה ודורון גרבר, חשבו שמשהו חסר בתיאור הזה. תחושה זו הובילה אותם למחקר שהסתיים בתגלית מפתיעה. 
 
תאי- T של המערכת החיסונית מזהים פולשים זרים באמצעות קולטנים מיוחדים המוצגים על קרומיהם. קולטנים אלה מגששים  וממששים כל גורם שהתא פוגש בדרכו, ובמקרה שהקולטן שלהם מכיר מרכיב מסוים על פניו של הגורם הנבדק, ונקשר אליו, התא "מבין" שלפניו גורם זר, ופועל להשמדתו. כיצד, אם כן, מצליח נגיף ה- HIVלחמוק מקולטני הגישוש ולתקוף  ולהדביק את תא ה- Tעצמו? המדענים הניחו שהנגיף מצליח, בדרך כלשהי, לשתק חלק ממערכת זיהוי האויבים של המערכת החיסונית.
 
צוות המחקר התמקד במקטע חלבוני קצר (פפטיד) הקרוי FP, שמהווה חלק מחלבון מעטפת של נגיף ה-HIV, הקרוי gp41, וממלא תפקיד חשוב בתהליך חדירת הנגיף לתא המטרה. הפפטיד FPממלא תפקיד חשוב בתהליך האיחוי של מעטפת הנגיף עם קרום התא, שהוא השלב הראשון בחדירת הנגיף לתא. בתהליך האיחוי הוא נחשף לפרק זמן קצר בלבד, אבל המדענים הניחו שבזמן קצר זה הוא מצליח להשפיע  ולהחליש את התגובה החיסונית של התא המותקף. ואכן, במחקר משולב עלה בידם להראות, שבתהליך האיחוי הוא מתחבר למספר חלבונים המוצגים על קרום התא, וממלאים תפקידים חשובים בעירור התגובה החיסונית. התקשרות זו מעכבת ומחלישה את התגובה החיסונית, ומאפשרת לנגיף לחמוק אל תוך התא.
 
הדרך שבה הנגיף מצליח להחליש את התגובה החיסונית של תאי ה- Tהעלתה רעיון חדש באשר לפיתוח דרכים מתקדמות להחלשת  תגובה חיסונית של תאי ה- Tשתוקפים, בטעות, רקמות של הגוף, ובכך עלולים לגרום להתפתחות מחלות אוטו-אימוניות, כגון דלקת פרקים שגרונית. הטיפולים הקיימים במחלות אוטו-אימוניות מבוססים על החלשה של התגובה החיסונית של תאי ה- T-  בדיוק מה שנגיף ה- HIVמצליח לעשות ביעילות רבה כל כך באמצעות הפפטיד FP. המדענים החליטו לנסות ולהשתמש בכלי הנגיפי, הפפטיד FP, ל"כיבוי" התגובה החיסונית הבלתי-רצויה בחולדות חולות בדלקת פרקים אוטו-אימונית, וכן בתאי אדם בתרבית. התוצאה: בחולדות שקיבלו FPנצפתה ירידה משמעותית בנפיחות באיזור המפרקים ובתסמינים אחרים של המחלה.  פרופ' שי מניח, כי השימוש בפפטיד FPשמקורו בנגיף ה- HIVאינו כרוך בסיכון לחולים, מכיוון שככל הידוע, מקטע חלבוני  זה אינו מסוגל להדביק תאים וגם לא להתרבות. שאלה זו תיבחן, כמובן, במחקרים עתידיים. פרופ' כהן אומר, שבדרך זו נוכל, אולי, לפתח דרכים מתקדמות לכיוונון עדין של תגובת המערכת החיסונית.
 
 

שתף