מסדרים את האקלים

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.09.1997

שתף

 
אל ניניו" הוא תופעה אקלימית כאוטית המתבטאת בהתחממות פני האוקיינוס השקט באזור קו המשווה, וגורמת מזג אוויר קשה וחריג במיוחד ברחבי העולם: שטפונות, היעלמות דגה, בצורות קשות, סופות, ועוד. אירועים אלה גורמים סבל רב לאוכלוסיות גדולות מאוד, ומעבר לזה, הם גם גורמים נזקים כבדים מאוד לכלכלתן של הארצות שבהן מתחוללים האירועים. התופעה מתחוללת מדי כשלוש עד שבע שנים בחודש דצמבר ("אל ניניו", בספרדית, משמעו "הילד", שהוא ישו הנוצרי, שאת הולדתו חוגגים בחג המולד). "שאלת מיליארדי הדולארים" במקרה זה היא: מתי, באיזו שנה יתחולל "אל ניניו?" אלא שהאופי הכאוטי של התופעה מקשה מאוד על היכולת לענות על השאלה הזאת. מצב זה הוא אחד מהגורמים העיקריים לנזק, שכן ידיעה מראש על עיתוי התחוללותו של "אל ניניו" היתה מאפשרת להתכונן לקראתו כראוי, דבר שעשוי להקטין במידה משמעותית את הנזק.
 
פרופ' אלי ציפרמן, מהמחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה במכון, הציע בעבר הסבר לאופי הכאוטי של תופעת ה"אל ניניו" באוקיינוס השקט. באחרונה הראה פרופ' ציפרמן, באמצעות מודל מתמטי, כיצד אפשר - עקרונית - לגרום ל"אל ניניו" להתחולל בפרקי זמן קבועים וידועים מראש, ולא באופן כאוטי. השינוי נגרם במודל המתמטי באמצעות סדרה של "דחיפות" תיאורטיות של טמפרטורת פני האוקיינוס בנקודה בודדת במערב האוקיינוס השקט. מחקר זה נדפס בימים אלה בכתב העת המדעי היוקרתי "פיסיקל רוויו לטרס".
 
פרופ' ציפרמן אומר, שעל אף הצלחת ה"השתלטות" על "אל ניניו" באמצעות המודל המתמטי, אין כוונה לבצע את ה"דחיפות" האלה במציאות, או לשנות ולסדר את אופיו הכאוטי של "אל ניניו". ועם זאת, ההבנה שהושגה במחקר זה באשר לאופיה הכאוטי של התופעה, עשויה לסייע בשיפור יכולת החיזוי של המודלים הקיימים לחיזוי התחוללותו של "אל ניניו". שיפור כזה עשוי לאפשר היערכות מתאימה, דבר שיכול להקטין במידה משמעותית את נזקי התופעה.

שתף