מתחת לפני השטח

מימין: ד"ר שחל אילני, מעין הוניג, וג'וזף סולפיזיו. ממשק

כאשר מניחים שני חומרים מבודדים מסוימים זה על גבי זה, במעין "כריך", מתרחשת לעיתים תופעה לא צפויה: שטח המגע בין החומרים עשויים להתכסות ב"מילוי" דקיק, מוליך חשמל. התופעה המסקרנת המתרחשת בממשק שבין שני החומרים המבודדים הופכת את ה"כריך" – המכונה על-שם ראשי התיבות של שני החומרים המרכיבים אותו, LAO/STO – למוקד של פעילות מחקרית רבה. לממשק זה, בין היתר, תכונות חשמליות ייחודיות, אשר עשויות להקנות לו יתרונות כרכיב בסוגים חדשים של אלקטרוניקה. עם זאת, מאחר שהאלקטרונים המוליכים קבורים מתחת לפני השטח, קשה לחקור כיצד מתרחשת התופעה החשמלית הזו – ובמיוחד להבין אותה ברמה המיקרוסקופית.

כעת יצרו מדענים מהמחלקה לפיסיקה של חומר מעובה במכון ויצמן למדע חיישן המסוגל "לראות" דרך השכבה העליונה של החומר המבודד, ולגלות כיצד מתנהגים האלקטרונים מתחתיו. הממצאים, שהתפרסמו באחרונה בכתב-העת Nature Materials, מגלים כי המבנה המיקרוסקופי האחראי לתכונות הפיסיקליות של ממשק מסוג LAO/STO הוא עשיר ומורכב יותר משמקובל היה לחשוב.

את החיישן יצרו ד"ר שחל אילני וחברי קבוצתו באמצעות שיטה שפיתחו בעבר לבניית התקנים ננומטריים. שיטה זו שימשה אותם ליצירת סוג חדש של אלקטרוניקה המבוססת על ננו-צינורית פחמן. ננו-צינוריות אלה שימשו אותם בתחילה לבניית רכיבים אלקטרוניים מורכבים, במטרה ללמוד את הפיסיקה של אלקטרונים וקוואזי-חלקיקים מסוג פונונים ברמה הננומטרית. הביצועים יוצאי הדופן של רכיבים אלה הובילו אותם לתובנה, כי אפשר להשתמש בהם גם כננו-גלאים רגישים ביותר לשדות חשמליים.

ד"ר אילני, תלמיד המחקר מעין הוניג, והחוקר הבתר-דוקטוריאלי ג'וזף סולפיזיו, ביחד עם חברי קבוצתו של פרופ' אלי זלדוב, השתמשו בגלאי הייחודי הזה כדי לחקור את השדות החשמליים בכריך LAO/STO שקורר לטמפרטורה נמוכה ביותר – תחום טמפרטורות בו מתרחשות תופעות פיסיקליות מרתקות. הגלאי, המורכב למעשה מננו-צינורית טהורה אשר רגישה ביותר לנוכחותו של שדה חשמלי סמוך, מוקם כך שירחף ישירות מעל הכריך. שלא כמו גלאים ננומטריים אחרים, גלאי זה לא נגע ישירות בפני השטח הנבדק או העביר אליו זרם חשמלי, וזאת כדי להבטיח שהמדידה לא תתערב בתהליכים המתרחשים בו. סריקת פני השטח של ה"כריך" באמצעות הגלאי, תוך כדי הפעלת הפרעות חשמליות שונות עליו, איפשרה למדענים לחשוף את הפיסיקה של השכבה המוליכה הנסתרת.

המדענים גילו, כי טכניקת ההדמיה הננומטרית שבנו אכן יוצרת תמונה ברורה, המצליחה לחדור אל מתחת לפני השטח של הכריך – ממש כמו תמונת רנטגן החושפת את העצמות בעומק הגוף. אולם, בהמשך ציפו להם הפתעות גדולות עוד יותר. ראשית, הם גילו כי פני השטח של הדוגמה נעים מעלה ומטה בתגובה לאספקת מתח חשמלי, במנעד יוצא דופן בגודלו. תגובה זו, המכונה "תגובת פייזו" (piezo response), מוכרת בחומרים אחרים, אולם לא הייתה צפויה להתרחש ב-LAO/STO – ובוודאי לא במידה כה משמעותית. מפתיע עוד יותר היה גילוי תבנית ברורה דמויית פסים על הממשק.

תנועת האלקטרונים בפני השטח של ה"כריך"
לדברי המדענים, ההסבר לתבנית הפסים וכן לתגובת פייזו נעוץ במבנה הגבישי של ה-STO – החומר המרכיב את השכבה התחתונה של הכריך. בטמפרטורות נמוכות, כמו אלה שבהן נערך הניסוי, נשברת הסימטריה הסיבובית של הגביש: במקום מבנים מושלמים דמויי קובייה, המאפיינים טמפרטורות גבוהות, הגבישים לובשים צורה מלבנית, מאורכת, ועשויים להסתדר במקביל לפני השטח או בניצב להם. כדי למזער את האנרגיה שלו, החומר בוחר לשלב את שני כיווני הגביש האלו בסידור מיקרוסקופי דמוי מסרק: פסים של גביש המסודר בצורה אנכית ואופקית לסירוגין. כאשר מופעל מתח חשמלי, נעים האזורים האנכיים, וכך גורמים לשינוי תבניות הפסים. הארגון המחודש של הגבישים המיקרוסקופיים בתוך ה-STO אחראי לעוצמתה החזקה של תגובת פייזו.

אתרי תבנית הפסים משפיעים באופן דרמטי גם על האלקטרונים החיים בממשק הדו-ממדי, אלה האחראים להולכת החשמל בחומרים אלו: האלקטרונים נדחסים לתעלות צרות, חד-ממדיות, שבהן מתרחש עיקר הפעילות, ולא ביתר המשטח. ממצא זה נתמך על-ידי ניסויים שנעשו באחרונה, באופן בלתי-תלוי, באוניברסיטת סטנפורד, בהם התגלה כי הזרם החשמלי בכריך זורם בנתיבים צרים, ואינו שוטף באופן אחיד את פני הממשק כולו. הבנת אופן זרימת האלקטרונים בממשק היא בעלת חשיבות מכרעת להבנת הפיסיקה של ממשקים אלה.

תבניות הפסים נושאות משמעות מיוחדת עבור מפתחי ננוטכנולוגיה עתידית. מצד אחד, כדי לפתח אלקטרוניקה המבוססת על LAO/STO יש למצוא דרכים לשלוט בפסים אלה. מצד שני, הפסים הצרים עשויים להצמיח בעתיד סוג חדש של אלקטרוניקה, שבה הערוצים החד-ממדיים שנוצרים באופן טבעי ימלאו תפקיד עיקרי. בינתיים ממשיכים ד"ר אילני וחברי קבוצתו לשפר את גלאי הננו-צינורית, במטרה לנצל את יכולותיו רבות-העוצמה ככלי להדמיית מיגוון הולך וגדל של חומרים קוונטיים מועילים בטווח הננומטרי. חומרים אלה עשויים לעמוד במרכזן של פריצות דרך טכנולוגיות עתידיות, ולפתוח נתיב לגילוי תופעות פיסיקליות בסיסיות חדשות.