ספרים: האדם והחיה - ניסויים מדעיים בבעלי-חיים

06.08.2013
האדם והחיה
 
האדם והחיה: ניסויים מדעיים בבעלי-חיים
פרופ' אלכס צפרירי
הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה / ידיעות אחרונות – ספרי חמד
317 עמודים
 
 
הדיון על השימוש בבעלי-חיים לצורך ניסויים ביו-רפואיים מסרב לרדת מסדר היום הציבורי, והוא נשען על הרבה אמוציות – ופחות מכך על עובדות. ספרו של פרופ' אלכס צפרירי, מהמחלקה לבקרה ביולוגית במכון ויצמן למדע, מבקש למלא את הפער העובדתי, ומספק לקורא ספר עיון מקיף ראשון העוסק, בעברית, ביחסים המורכבים שבין בני-האדם ובעלי-החיים, מנקודת מבטו של מדען.
 
למרות שהשימוש בבעלי-חיים לצורך ניסויים במחקר הביו-רפואי מהווה חלק זעום מכלל השימוש שעושים בני-אדם בבעלי-חיים (פחות משלוש מאיות האחוז), זהו השימוש המותקף והמושמץ ביותר. המחבר, המכהן כיו"ר הפורום הבין-אוניברסיטאי לקידום מדעי הרפואה בישראל, מצהיר על מטרתו: "לחשוף בפני הקוראים הישראלים את נחיצות השימוש בבעלי-חיים לשם קידום המדע בכלל ומדעי הביו-רפואה בפרט".
 
הספר סוקר את התפתחות המחקר המודרני ואת הישגיו, בדגש על המחקר הביו-רפואי – הישגים המבוססים גם על שימוש בבעלי-חיים, אשר הובילו לשיפורים בבריאות האדם, בחיות המשק ובשמירת הסביבה. מוצגת בו רשימת דוגמאות להתפתחויות מדעיות מצילות חיים – כמו בתחום הסרטן, פיתוח חיסונים, מחלות ניווניות של מערכת העצבים ועוד – שהושגו בזכות ניסויים בבעלי-חיים. עוד אפשר למצוא בו תיאור מפורט של ה"אבולוציה" של התנועות המתנגדות לשימוש בבעלי-חיים, שהוקמו במקור כתנועות למניעת התאכזרות לבעלי-חיים, והפכו בהדרגה לתנועות לשחרור בעלי-חיים, הדורשות זכויות שוות לבעלי-חיים ומתנגדות כיום לכל שימושי האדם בחיות, ממזון ועד ניסויים רפואיים. בספר מתוארות הגישות הפילוסופיות והמוסריות לגבי היחסים בין האדם לבין בעלי-החיים, וכן התייחסותן של הדתות המונותיאיסטיות לנושא, תוך הדגשת הגישה של המקורות והפרקטיקה היהודית.
 
הספר זכה בפרס בהט הניתן מטעם אוניברסיטת חיפה והקרן על-שם יעקב בהט "לספר עיון מקורי ואיכותי, שנכתב בעברית ולא פורסם בבמות אחרות, ואשר יש בו עניין לציבור רחב ומשכיל". מחברו מייעד אותו לכל מי שעיסוקם או תחום התעניינותם מוביל אותם לסוגיית השימוש בבעלי-חיים לצורך ניסויים ביו-רפואיים, כמו מדענים וסטודנטים בתחומי מדעי-החיים והרפואה, מורים ותלמידים, משפטנים, מחוקקים וכדומה, אך בראש ובראשונה לקהל הרחב המתעניין בנושא.  הספר אכן ידידותי מאוד לקורא המתעניין, שאינו בעל השכלה מדעית – עבורו נכתב הספר בשפה בהירה ושווה לכל נפש, ונכללו בו סקירה מפורטת על המחקר המדעי, עקרונותיו ושיטותיו, ונספח שימושי להסברת מושגים מדעיים.

 

שתף