הינך נמצא כאן

חקר הסרטן במכון ויצמן למדע

Lung cancer cells (green) cultured together with normal lung cells (red). The triple-antibody combination EGFR, HER2 and HER3 strongly impairs the survival of tumor cells while sparing normal cells. Modified confocal microscopy image: Maicol Mancini, lab of Prof. Yosef Yarden

מבוא לחקר הסרטן

סרטן – לא מדובר במחלה אחת, אלא ביותר מ-200 מחלות שונות. מה גורם לתא בריא רגיל להפוך לסרטני? אילו תהליכים גנטיים והמולקולריים שאחראים לשינוי הזה שמתחולל בתא – וכיצד אפשר לרסן אותם? לאורך שנים, מחקרים הנערכים במכון ויצמן למדע בתחומי הגנטיקה, תאי הגזע, ביולוגיה מערכתית, ביוכימיה, ואפילו פיסיקה ומדעי המחשב מסייעים בתחום חקר הסרטן - לפיתוח אסטרטגיות טיפול, מניעה וריפוי של גידולים סרטניים.

המחקרים של חוקרי המכון כללו, לאורך השנים, פריצות דרך מחקריות בהיבטים שונים של חקר הסרטן. כך למשל, כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת פענח פרופ' משה אורן את רצף הגן P53, הידוע בכינוי "שומר הגנום". פרופ' אורן, יחד עם פרופ' ורדה רוטר מהמכון ושותפים נוספים, היו מהראשונים בעולם לחקור את הגן, שתפקידו לבלום התפתחות גידולים סרטניים. החוקרים מצאו שביותר ממחצית ממקרי הסרטן בבני-אדם, מצויים עותקים פגומים של P53, שאינם מתפקדים כראוי, מה שמאפשר התפתחות גידולים.

ריפוי סרטן

מחקריו של פרופ' יאיר רייזנר בתחום חקר הסרטן הובילו לפיתוח שיטה להשתלות לשד עצם בחולי לוקמיה וב"ילדי בועה" שלא נמצא להם תורם מתאים – שיטה שאומצה במרכזים רפואיים ברחבי העולם. פרופ' יורם סלומון ופרופ' אביגדור שרץ המציאו ופיתחו את שיטת הריפוי הפוטו-דינמית לטיפול בגידולים סרטניים הכוללת שימוש בלייזר ובתרופה החדשנית לעירוי תוך-ורידי "תוקד" (TOOKAD®). טיפול זה לסרטן הערמונית אושר לשימוש במכסיקו, ועבר באחרונה בהצלחה ניסוי קליני בשלב שלישי באירופה. הטיפול גורם להשמדה בררנית של הגידול תוך שעות ספורות, ללא תופעות הלוואי הקשות המופיעות לעיתים בטיפולים רדיקליים נגד סרטן.

אימונותרפיה: טיפול בסרטן באמצעות מערכת החיסון

המחקר של פרופ' מיכאל סלע ושותפיו למחקר אודות הקולטן EGFR אשר נמצא על קרום התא, הוביל לפיתוח התרופה ארביטוקס, המשמשת לטיפול בסרטן גרורתי של המעי הגס ובסרטן ראש צוואר – ולפיתוח של עוד שתי תרופות נוספות. העבודה פורצת הדרך בתחום חקר הסרטן של פרופ' זליג אשחר בתאי מערכת החיסון מסוג T ופיתוח גישת ה- CAR-T-cells המגייסת את תאי ה-T למלחמה בתאים הסרטניים, הולידה טיפול חדש הזוכה להצלחה בשלבים ראשונים של ניסויים קליניים בקרב חולים שמיצו את כל אפשרויות הטיפול האחרות.  

מניעת סרטן

קבוצת המחקר בראשות פרופ' צבי ליבנה זיהתה אנזים שרמות נמוכות של פעילותו מעלות פי חמישה את הסיכון לחלות בסרטן הריאות. והראתה כיצד הבדלים גנטיים עשויים להסביר מדוע לוקים אנשים מסוימים בסרטן ריאות – בעוד שאחרים, ובכללם מעשנים, אינם לוקים בסרטן.

גרורות סרטניות

פרופ' אברי בן זאב מוביל צוות מחקר שהצליח לעכב התפשטות גרורות בסרטן המעי הגס בבעלי-חיים. מחקר זה עשוי לשמש בסיס לפיתוח תרופות הממוקדות בגנים המשפיעים על התפשטות גרורות סרטניות.

אבחון סרטן

פרופ' הדסה דגני הייתה החלוצה של גישה לא-פולשנית לאבחון סרטן השד באמצעות MRI שזכתה לאישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). 

__

בשנים האחרונות, המרכז הלאומי הישראלי לרפואה מותאמת אישית על-שם ננסי וסטיבן גרנד במכון ויצמן למדע תורם למאמצים בתחום חקר הסרטן, ורותם לשם כך מכשור ושיטות עבודה חדשניות וידע רב-תחומי.

כמו כן, מדענים רבים במכון פועלים כיום בתחום חקר הסרטן כדי לשפוך אור על התהליך המורכב והרב-שלבי של התפשטות הסרטן באמצעות טכנולוגיות חדשות לבחינת הגנום וריצופו – כלים שהגדילו באופן דרמטי את האפשרויות לניתוח של שינויים בדי-אן-אי, המלווים את התפשטות הסרטן. כך למשל פרופ' עידו עמית משלב במחקריו טכנולוגיה לעריכת מקטעים גנטיים עם טכנולוגיה לריצוף RNA של תאים בודדים באופן המייצר מעין "מיקרוסקופ מולקולרי".

__

לקריאה נוספת אודות חקר הסרטן במכון ויצמן למדע, לחצו על הקישורים הבאים: 

כל המידע על סרטן

כל המידע על סרטן הדם

כל המידע על סרטן הערמונית

כל המידע על סרטן הריאות

כל המידע על סרטן השד

כל המידע על סרטן מוח

כל המידע על סרטן מעי

כל המידע על סרטן עור

 

שתף