פיצוץ קטן, פיצוץ גדול

מדעני המכון זיהו "התפוצצות מקדימה" לסופרנובה

הינך נמצא כאן

 

מימין: ד"ר אבישי גל-ים וד"ר ערן אופק. תצפית ישירה

לפני שהם מתפוצצים כסופרנובה מרשימה, בכוכבים גדולים מסוימים מתחוללת מעין "התפוצצות מקדימה" קטנה יותר, שבמהלכה הם זורקים לחלל חלקים נכבדים מהמאסה שלהם. למרות שההתנהגות המיוחדת הזאת נחזתה על-ידי מספר מודלים תיאורטיים, ולמרות שקיימות עדויות המצביעות על קיומה, תצפיות ישירות בהתפוצצויות מקדימות כאלה הן נדירות ביותר. במסגרת מחקר חדש הצליח צוות מדענים, בראשות ד"ר ערן אופק ממכון ויצמן למדע, לצפות בהתפוצצות שהתרחשה זמן קצר – חודש אחד בלבד – לפני סופרנובה של כוכב מאסיבי.
הממצאים, שהתפרסמו באחרונה בכתב-העת המדעי Nature, מסייעים להבהיר את שרשרת האירועים המובילים להתרחשותה של סופרנובה, ומספקים תובנות באשר לתהליכים המתרחשים בליבתם של כוכבים גדולים ומאסיביים בשעה שהם מתקרבים לסוף חייהם.
 
ד"ר אופק, מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה, לוקח חלק בתוכנית בין-לאומית לחקר סופרנובות (PTF) במצפה הכוכבים פלומר שבקליפורניה, בראשות פרופ' שרי קולקרני מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה. חברי צוות המחקר, מישראל, מבריטניה ומארה"ב, ביקשו לבדוק האם ההתפוצצויות המקדימות אכן קודמות לסופרנובות, וזאת באמצעות סריקה של תצפיות שנעשו במצפה הכוכבים פלומר קודם לאירועי סופרנובה.
 
ד"ר אופק וצוותו אכן גילו התפוצצות שכזו כחודש לפני התרחשותה של סופרנובה. התזמון של ההתפוצצות, והנתונים על כמויות החומר שהשתחררו במהלכה, סייעו למדענים לאמת מודל תיאורטי מסוים, אשר ניבא אירועי התפוצצויות מקדימות מעין אלה. ניתוח סטטיסטי הראה, כי הסיכוי שאירוע הסופרנובה וההתפוצצויות המקדימות אינם קשורים זה לזה, עומד על עשירית האחוז בלבד.
 
הכוכב המתפוצץ, שסיים את חייו כסופרנובה מסוג IIn, החל את דרכו ככוכב מאסיבי – כבד לפחות פי שמונה מהשמש שלנו. כאשר כוכב כזה מזדקן, מייצרים תהליכי ההיתוך הגרעיניים הפנימיים, שמאפשרים את המשך קיומו, יסודות כבדים יותר ויותר, עד שמרבית הליבה עשויה מברזל. בנקודה זאת, הליבה הכבדה קורסת במהירות כלפי פנים, והכוכב מתפוצץ.
 
סופרנובה בערפילית הסרטן. צילום: נאס"א
לדברי ד"ר אופק, העוצמה של ההתפוצצות המקדימה, והמאסה של החומר שנזרק לחלל, מצביעות על כך שמקור האנרגיה בתהליכים שהתרחשו הוא בליבת הכוכב. האנרגיה הועברה מליבת הכוכב היישר אל פני השטח שלו באמצעות גלים אקוסטיים (דומים לגלי קול). המדענים סבורים, כי מחקרים נוספים יראו, שהתפוצצויות מקדימות מעין אלה נפוצות בסופרנובות מסוג IIn.
 
במחקר השתתפו גם פרופ' אבישי גל-ים, ד"ר עופר ירון ויאיר הרכבי, מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה במכון ויצמן, ופרופ' ניר שביב מהאוניברסיטה העברית בירושלים.
 
 

שתף