תיאטרון המבחנה

01.06.2001

שיחרור מוסכמות

חמישה-עשר סטודנטים ממדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע ומדען צעיר אחד נפגשים מדי שבוע, כמעט בסתר, באחד מאולמות המכון. המטרה: לשחק. שם המשחק: תיאטרון, במה, אורות מסנוורים, לבישת ופשיטת תכונת אופי ואישיות, הבעה אישית ופרשנות אישית על "החיים", תשואות הקהל.

ביום הם מבצעים ניסויים קפדניים בביוטכנולוגיה, מבודדים גנים, עוקבים אחרת הליכים ביוכימיים בתאים, בונים מודלים מתמטיים המתארים תופעות טבע, חוקרים את תכונותיהם של מוליכי-על ומוליכים למחצה, ובלילה הם ממשיכים לחקור, הפעם את תכונות הנפש האנושית, את דרכי הבעת הרגש, את היכולת לחוש ולבטא את תחושותיו של אדם אחר, ואפילו של דמויות ספרותיות.

ליאת טופר חקלאי, סטודנטית במחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא: "אדם שעוסק במדע חייב להיות בשליטה מלאה בכל רגע נתון על מנת להגיע לתוצאות המדויקות ביותר. לעומת זאת, התיאטרון דורש מהשחקן שחרור מכל המוסכמות, על מנת שיוכל להתחבר אל המרכיבים הרגשיים המורכבים - ולעתים אפילו המופרעים משהו - של הדמות שהוא מגלם. שני תחומי הפעילות האלה, מדע ותיאטרון, מחייבים מחשבה חושית, פתוחה, יצירתיות, אם כי מדובר בסוגים שונים של יצירתיות. אני מרגישה שהפעילות בחוג לתיאטרון תורמת לי המון באופן אישי, היא מאפשרת לי לפתח צדדים נוספים ושונים באישיותי, צדדים רגשיים בעיקר, שחשיבותם אינה נופלת מחשיבות היכולת השכלית- חשיבתית שמטפח המדע".

במאי הקבוצה, שרון בר זיו, הוא בוגר בית הספר למשחק של ניסן נתיב, שהוא מבתי הספר למשחק היותר נחשבים בארץ. ליאת: "שרון הוא במאי נפלא, הוא מבין אותנו ואנחנו לומדים ממנו המון. העבודה במחיצתו היא חוויה, אנחנו בטוחים שהוא האדם הנכון במקום הנכון, והתוצאות ידברו בעד עצמן בהצגה שתעלה, קרוב לוודאי, בחודש אוקטובר הקרוב".

חוג התיאטרון של הסטודנטים במדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע מעלה הצגות מוכרות ואיכותיות. כך, למשל, בשנה שעברה הועלה המחזה "קרום" של חנוך לוין, הפקה שזכתה לשבחים רבים. חברי הקבוצה מארגנים בעצמם את התלבושות, התפאורה, מפעילים את טכנאי ההגברה והתאורה, ואפילו את מערכת מכירת ושיווק הכרטיסים. ליאת: "אני שמחה על הזדמנות להתנסות בכל תחומי ההפקה. זה מאפשר ראייה רחבה יותר של הנושא. אנו נתקלים בכל חלקי הפאזל המרכיב את התמונה הכוללת, שהיא בסופו של עניין מחזה שעולה לבמה".

זוהי השנה החמישית שבה פועלת קבוצת התיאטרון בעברית. קדמה לה קבוצת תיאטרון באנגלית, שהחלה לפעול לפני כשמונה שנים והיא עדיין פועלת במקביל לקבוצת התיאטרון בעברית, אם כי כל קבוצה עובדת על הפקה שונה ועם במאי אחר. השנה תעלה הקבוצה העברית את המחזה "הלילה השנים-עשר" מאת ויליאם שייקספיר, המגולל את סיפורו של משולש רומנטי מורכב ומרתק. הרוזנת אוליביה איבדה את אחיה, והפרשה הדרמטית הזאת גורמת לה לשקוע באבל כבד. היא מסרבת לפגוש גברים ולבנות מחדש את חייה. הדוכס אורסינו מאוהב נואשות ברוזנת אוליביה, ושולח אליה שליחים מחצרו בניסיון לשנות את החלטתה. כאן משתלבת ויולה, נערה צעירה שנקלעה לסערה בלב ים יחד עם אחיה התאום. היא מאמינה כי אחיה טבע. וכך,אומללה וחלשה, היא מגיעה לאיזור. כדי לשרוד מחליטה ויולה להתחפש לנער. בתחפושת זו היא מגיעה לחצרו של הדוכס אורסינו, שם היא לומדת על אהבתו לאוליביה. ויולה המחופשת לסיזריו מתאהבת בדוכס, ויוצאת לשכנע את אוליביה לקבלו כבעלה.

השנה הצטרף לסטודנטים גם חוקר בכיר מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא, ד"ר אורי אלון. נועה אופן נוי, מהדמויות הבולטות בקבוצה: "במעבדה מעמדו של חוקר שונה, כמובן, ממעמדו של סטודנט, אבל כאן, על הבמה, הגבולות נפרצים. בחיים האמיתיים, רון חן הוא הסטודנט של ד"ר אורי אלון, אבל בהצגה מתחוללים ביניהם עימותים רבים ומשעשעים".

במאי הקבוצה, שרון בר זיו: "זו באמת חבורה מאוד אינטליגנטית, יצירתית, שנונה, חובטת ובועטת. לעבוד איתם זו פשוט חוויה מדהימה. למרות היותם קבוצה של חובבים, הם מתייחסים למה שהם עושים במלוא הרצינות, ולכן התוצאות הן בהחלט מקצועיות. מי שאוהב תיאטרון בהחלט מוזמן להגיע להצגה שתעלה באוקטובר. החווייה מובטחת".