אווירה של תחילת קורס

10.10.2016

הינך נמצא כאן

ד"ר סידני כהן פיתח מערך של קורסים מקוונים בתחום מדעי הננו עבור סטודנטים, אנשי תעשייה ומורים למדעים. 

ד"ר סידני כהן. התפתחות אדירה

"כשהייתי תלמיד לכימיה, למדנו שיש מולקולות ואטומים, אבל לא יכלו לראות אותם", מספר מדען הסגל ד"ר סידני כהן, מהפקולטה לכימיה במכון ויצמן למדע. "היו עדויות עקיפות לקיומם של אטומים באמצעות ספקטרוסקופיה ושיטות נוספות, אבל לראות מולקולה – זה לא היה אפשרי. והיום, המצב שונה בהרבה. זו התפתחות אדירה בתחום המדע".

ד"ר כהן התחיל את הדוקטורט שלו במכון ב-1983 וסיים אותו בשנת 1988 בהנחיית פרופ' רון נעמן. לאחר מכן ביצע מחקר בתר-דוקטוריאלי במעבדת מחקר של IBM בארצות הברית, שם התמחה במיקרוסקופיית כוח אטומי (Atomic Force Microscope – AFM, שידועה גם כ-Scanning Probe Microscope – SPM). הוא חזר למכון ב-1990, והקים את המעבדה הראשונה שהתבססה על מיקרוסקופ מסוג זה בישראל. "מדובר בכלי שפיתח את התחום של הננו-טכנולוגיה", הוא מספר. "הוא מאפשר לנו להסתכל גם על המבנה, על המכניקה ועל תכונות חשמליות, ליצור מבנים לפי רצוננו, ולהזיז מולקולות. ה-AFM הוא המנוע של עולם מדעי הננו, תחום שכל הזמן מתפתח. המערכת מסוגלת לעבוד בכל סביבה, ומאפשרת לחקור דוגמאות בנוזל, בריק, או בתנאי המעבדה, ולחקור חומרים מוליכים ומבודדים, רכים וקשים".

התפתחות של תחום מחקר חדש מלוּוה תמיד בצורך ליצור תוכניות לימוד חדשות. ואכן, זמן קצר לאחר חזרתו של ד"ר כהן לארץ פנו אליו מהמחלקה להוראת המדעים, כדי שיסייע לפתח יחידות לימוד בתחום זה עבור חטיבות ביניים ובתי-ספר תיכוניים. במשך השנים הגיעו קבוצות של מורים ותלמידים לסיורים במעבדת אנליזת פני שטח במכון, שמנהל ד"ר כהן, שמעו הסברים וצפו בהדגמות.

כיום פועל ד"ר כהן, יחד עם פרופ' רון בלונדר מהמחלקה להוראת המדעים, במסגרת פרויקט EduNano, המשותף למוסדות אקדמיה, מחקר ותעשייה בארץ ובאירופה. מדובר בפיתוח מערך של קורסים מקוונים בתחום מדעי הננו עבור סטודנטים לתואר ראשון ולתארים מתקדמים, וכן עבור אנשי תעשייה ומורים למדעים. "הרעיון היה לבנות תוכנית לימוד בתחום הננו שתענה על הדרישות של מוסדות חינוך ותעשיית ההיי-טק, ותאפשר לסטודנטים לקבל נקודות אקדמיות במוסד שבו הם לומדים. הפרויקט מנצל את העובדה שבכל מוסד יש אמצעים ומומחיות להוראת נושאים מסוימים. חמש אוניברסיטאות בארץ שותפות בפרויקט, יחד עם שלוש אוניברסיטאות באירופה, וכל מוסד אקדמי פיתח שני קורסים מתוקשבים בנושאים שונים בשדה הננו. תיאום התוכנית עם אנשי תעשייה מבטיח שהקורסים יפַתחו כישורים הנחוצים בהיי-טק לקידום תחום הננו-טכנולוגיה.

כבעל ניסיון של 20 שנה בהוראת קורסים במכון ויצמן נכח ד"ר כהן כאשר נולדה מהפכת החינוך המקוון. "בימים הראשונים כתבתי בגיר על הלוח. אחר כך הקרנתי שקפים כתובים בכתב-יד, ולאחר מכן הגיעו המצגות הממוחשבות. כל מעבר כזה היה כרוך בשינוי פדגוגי ובמאמץ לבניית כלֵי הדרכה", הוא נזכר. "הקורס החדש שלנו הוא מעין קפיצת מדרגה נוספת. כשאני נכנס לכיתה ומרצה, נוח לי, כי אני יכול להסתכל בעיני הסטודנטים שאני מלמד, להרגיש מה הם מבינים ומה לא. כשאתה מלמד בצורה מקוונת, זה לא קיים: אני מכין את ההרצאה באמצעות מצלמה ומיקרופון על הלפטופ שלי, וזה לא קל. יש רמה של התעניינות ולהט כשאתה מדבר עם אנשים חיים, וזה אחרת כשאתה לבד מול המחשב. אני אוהב להרצות מול סטודנטים, וזה חסר לי".

הוא מהרהר מעט, וממשיך: "לרוב, גוגל מחליף את ספרי הלימוד. אם כבר, הספרים נקראים בגרסאות אלקטרוניות. השאלה היא איך אתה משתמש בטכנולוגיות החדשות כדי לשפר את החינוך. רשתות חברתיות יכולות לתת מענה טוב למי שלא הבין הרצאה בזמן אמיתי, וגם ליצור קשר בין סטודנטים למרצים. אינטראקציות בין מורים לסטודנטים תמיד משפרות את תהליך הלמידה".

פרויקט EduNano עושה את צעדיו הראשונים השנה: סטודנטים מכל הארץ כבר לומדים קורסים שפיתחו ד"ר כהן ופרופ' בלונדר. בנוסף, ד"ר כהן טיפל בהיבטים המינהליים של הקורס באוניברסיטת תל אביב, אותו לומדים כ-20 דוקטורנטים במכון ויצמן למדע. לחלק מהקורסים נרשמו גם סטודנטים מחו"ל. "חשוב לנו שכל הסטודנטים יחוו אותה חוויה", מסכם ד"ר כהן, "גם אם הם מטורינו שבאיטליה או מגרנובל שבצרפת".

שתף