אני רואה, משמע אני מודע

הינך נמצא כאן

מדעני המכון גילו תבנית של פעילות חשמלית עצבית, המתחוללת באיזורים הגבוהים של עיבוד מידע ראייתי, ומתקיימת רק כאשר האדם מודע לכך שהוא רואה.
"העין רואה רק את שהמוח מוכן להבין" - אמר הפילוסוף וחתן פרס נובל הצרפתי בן המאה ה-19 אנרי ברגסון. ואכן, תהליך הראייה כולל - לצד השינויים הפיסיקליים הכרוכים בדימות העצם הנצפה על-גבי הרשתית - גם תהליכים אשר מתחוללים במוח וגורמים לו לתפוס כי הוא אכן רואה. מחקר של פרופ' רפאל מלאך ותלמיד המחקר ליאור פיש מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן למדע הביא באחרונה עדויות לקיומה של פעילות עצבית חזקה באיזורים המעבדים מידע ראייתי במוח האנושי, אשר יוצרת את החוויה הראייתית המודעת.
 

במחקר משותף עם פרופ' יצחק פריד ורופאים בכירים נוספים מהמרכז הרפואי תל אביב על-שם סוראסקי, ותלמידי מחקר ממכון ויצמן למדע, ביקשו ליאור פיש ופרופ' מלאך מחולי אפילפסיה - שעברו השתלה של אלקטרודות לצורך הליך רפואי - להשתתף במשימה שתוכננה כדי לפענח את המנגנונים האחראיים לתפיסה מודעת. הנבדקים התבקשו להביט במסך מחשב עליו הוקרן במהירות "עצם מטרה" כלשהו - פני אדם, בית או חפץ, ולומר מהו העצם בו צפו. מייד לאחריו הוקרנה תמונה נוספת, חסרת משמעות - שכל מטרתה לעצור את התהליך התפיסתי - אשר הוצגה בפרקי זמן משתנים לאחר הקרנת עצם המטרה. באופן זה יכלו המדענים לשלוט ביכולתם של הנבדקים לראות ולזהות את התמונה - כך שבחלק מהפעמים הם הצליחו לזהות אותה, ובחלק מהפעמים - נכשלו. באמצעות השוואת הפעילות החשמלית שנמדדה במקרים בהם הצליחו הנבדקים לזהות את עצם המטרה, לאלה שהתקבלו כאשר נכשלו בזיהוי של תאי העצב, עלה בידי המדענים להצביע במדויק על הפעילות המתחוללת במוח בעת המעבר לתפיסה מודעת, על מיקומה ועל מאפייניה.

המדענים גילו התפרצות מהירה של פעילות עצבית המתחוללת באיזורים הגבוהים של המוח אשר קשורים בעיבוד מידע ראייתי, כלומר, איזורים המגיבים למראה עצמים שלמים (כמו פני אדם). פעילות זו התחוללה רק כאשר הנבדקים הצליחו להבחין בעצם המטרה שהוקרן להם. מכאן עולה כי המעבר לתפיסה מודעת אינו הדרגתי אלא מתחולל בבת אחת במעין תהליך של "הידלקות". ליאור פיש: "כאשר התמונה הממסכת מוצגת תוך פרק זמן קצר מדי לאחר הצגת עצם המטרה, היא עוצרת את האותות המודיעים על הצגת מידע חזותי, וכתוצאה מכך הנבדק אינו מסוגל לזהות את העצם המוצג לפניו. מעבר לזמן סף מסוים, הנבדק נעשה פתאום מודע לעצם המטרה, דבר שרומז כי המוח זקוק לפרק זמן מסוים של עיבוד המידע החושי, כדי 'להפעיל' את התפיסה המודעת".
 
המחקר, שהתפרסם באחרונה בכתב-העת המדעי Neuron, חושף את הקשר בין המנגנון המצית את פעילותם של תאי עצב הממוקמים באזורים גבוהים של עיבוד מידע ראייתי, לבין תפיסה מודעת בבני-אדם. עם זאת, שאלות רבות נותרות פתוחות: האם זה המנגנון היחיד האחראי על המעבר לתפיסה מודעת? אם לא - מהם המנגנונים הנוספים? האם מדובר בתופעה מקומית, או שאולי קיימים איזורים נוספים במוח - גבוהים או נמוכים יותר בהיררכיה של עיבוד המידע - המעורבים בה? החוקרים מקווים כי מענה לשאלות אלה ואחרות יעזרו לנו לגשר על הפער המסתורי והלא-מובן שב ין התהליכים המתחוללים במוח, לבין התודעה האנושית.

שתף