האיש שלנו בסר"ן

05.12.2012
 

 

 
קובי שורצבורד. הוליווד של הפיסיקאים
 
 
כשקובי שורצבורד קיבל את ההודע הכי הוא נשלח לסמינר מורים בין-לאומי במעבדות מאיץ החלקיקים סר"ן, שליד ז'נבה, הוא לא שיער כי יהיה עד לאחד האירועים המסעירים בחקר החלקיקים. הרחש, שהורגש במעבדות המאיץ כברעם הגעתו לשם, יחד עם 42 מוריםנוספים לפיסיקה מ-25 מדינות, גבר והפך להמולה נרגשת ביום הרביעי לשהותו שם: האולמות בסר"ן התמלאו בחוקרים ובאנשי תקשורת, ומדעני המאיץ דיווחו על סיכויים טובים לזיהוי חלקיק ה"היגס". לתוכנית הסמינר נוספו כתוצאה מכך הרצאות ומפגשים עם כמה "כוכבים" מעולם הפיסיקה, כמו פיטר היגס, ג'ון אליס, וזוכי פרס נובל בפיסיקה. את התרשמותו מאותם ימים סיכם קובי במילים: "זה כמו להיות בהוליווד של הפיסיקאים".
עם ג'ון אליס
 
קובי, מורה ומרכז מגמת הפיסיקה במרכז החינוך "ליאו באק" בחיפה, ומורה במכינה של הטכניון, בוגר תוכנית ויצמן-רוטשילד, נשלח לסמינר הבין-לאומי בסר"ן כאחד משני הנציגים של ישראל. הסמינר, שנמשך שלושה שבועות, כלל סיורים וביקורים במעבדות המאיץ, הרצאות תיאורטיות, ופעילויות שונות שאפשר לבצע עם התלמידים בכיתות. הפעילות בסמינר נועדה לחשוף בפני מורים לפיסיקה את הנעשה בסר"ן ואת השאלות העיקריות איתן מתמודדים המדענים במקום, כדי להגביר את המוטיבציה של המורים, וכדי שיעבירו את הידע שרכשו לתלמידיהם – וזאת במטרה לגייס את הדור הבא של מדענים. קובי אומר כי המטרה הושגה במלואה, וכי הוא רואה את עצמו מגויס לחלוטין לנושא. כבר בימי הסמינר חיכה בקוצר רוח ליום שבו יחזור לכיתה, ויחלוק עם תלמידיו את הידע הרב שרכש, ואף החל כבר לתכנן פעילויות חינוכיות בתחום. כיום הוא מפתח קורס העשרה בפיסיקה של חלקיקים בבית ספרו, ואף מתכנן לצאת עם מספר תלמידים לביקור בסר"ן.
 
חוויה חזקה נוספת איתה חזר מהסמינר היא המפגש החברתי עם מורים מרחבי העולם, איתם בילה ערבים רבים וארוכים על בירה, יין, ושיחות אל תוך הלילה בענייני מדע וחינוך. הוא יזם שני "מפגשי שיתוף", שבהם הציגו המורים פעילויות, הדגמות ואסטרטגיות למידה, במטרה ליצור "בנק פעילויות" גדול ומשותף. הקשרים האישיים והמקצועיים שנוצרו בסמינר, וההפריה ההדדית, נשמרים גם אחרי שכל אחד מהמורים חזר לביתו ולכיתתו, כך שאת משחק הקלפים שפיתח קובי יחד עם מורים נוספים בעקבות השתתפותם בסמינר – שמטרתו ללמד תלמידים פיסיקה שלחלקיקים - עשויים להכיר בעתיד תלמידים מסרביה, מקמרון, מתאילנד, מיפן, ועוד.
 
האנשים שפגש בסר"ן היו, לדבריו,  ידידותיים ונכונים תמיד לעזור, לשתף,  ולפתור כל בעיה – מה שהזכיר לו מאודאת האווירה במכון ויצמן למדע, "שם גידלו אותי, ושם התפתחתי באופן משמעותי– הן בידע הפיסיקלי והן בשיטות ההוראה", הוא אומר. התואר השני בהוראת המדעים שעשה במכון במסגרת תוכנית רוטשילד-ויצמן חולל בו, לדבריו, מהפך מקצועי. "חשבתי שאני כבר יודע הרבה, ושהתואר יאפשר לי להתחזק מבחינה מקצועיתולהשתכלל מעט. בפועל, חל בי שינוי מוחלט", הוא מספר. "התלמידים שלי כיום לומדים בצורה אחרת לגמרי, מבצעים ניסויים ופעילויות חווייתיות, נעזרים באסטרטגיות הוראה חדשניות, נהנים יותר ומבינים יותר."
 
 
מאז סיום לימודיו בתוכנית רוטשילד- ויצמן הוא עובד במרץ על פרויקט חדש במימון קרן טראמפ, שבמסגרתו הוא מנחה קהילה של מורי פיסיקה בחיפה. מטרת הפרויקט היא לפתח מנהיגות מורים ומשאבים מתאימים שיקדמו את הוראת הפיסיקה בארץ. ביחד עם עוד 12 מורים מובילים לפיסיקה, ובהדרכת פרופ' בת שבע אלון, ד"ר אסתר בגנו וד"ר חנה ברגר, מהמחלקה להוראת המדעים, הוקמו במספר מקומות בארץ קהילות המעניקות הדרכה והעשרה מקצועית למורים, קרוב לבית הספר ולמקום מגוריהם. קבוצה ראשונה של מורים מובילים, ביניהם קובי, החלה לפעול בשנת הלימודים הקודמת. כיום פועלות כבר חמש קהילות כאלה, בהן משתתפים כ-80 מורים. קובי משתתף בצוות שכוונתו לייסד קהילה נוספת, וירטואלית, שתיתן מענה למורים נוספים. 
 
 
משתתפי סמינר המורים הבין-לאומי בסר"ן. קהילה וירטואלית
 
 
 

שתף