הכבד קורא לעזרה

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.12.2003

שתף

 
פרופ' צבי לפידות וד"ר אורית קולט. תאים נודדים
 
 
אין להם עדיין אישיות עצמאית, והם עדיין לא החלו להתבגר. אלה הם תאי גזע המצויים בלשד העצם. בדרך כלל הם מתבגרים, מתמיינים, והופכים לתאי דם מסוגים שונים, המוזרמים למערכת הדם שלנו. אבל במצבי חירום, בתגובה לצורך דחוף של הגוף, הם יכולים להתפתח ולהפוך לסוגים נוספים של תאים: תאי כבד, שריר, או עצב. כך הם יכולים למלא מחסור חמור בתאים מסוגים שונים, הנובע מחבלה או מזיהום.
 
אבל כיצד יודעים תאי הגזע על מחסור חמור בתאים מסוימים המתחולל אי-שם בגוף? פרופ' צבי לפידות וד"ר אורית קולט מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע מצאו כיצד הכבד, כשהוא ניזוק, מזעיק לעזרה את תאי הגזע. "כשהכבד ניזוק, הוא מאותת לתאי גזע בלשד העצם, והם ממהרים אליו ועוזרים בריפויו בכך שהם עצמם מצטרפים אליו כתאי כבד חדשים", אומר פרופ' לפידות. קבוצת המחקר בראשותו גילתה, שמולקולות מסוימות המעורבות בהתפתחות הרגילה של הכבד מיוצרות ביתר שאת כשהוא ניזוק. ריבוי היתר של המולקולות האלה מהווה מעין איתות המזעיק את תאי הגזע וקורא להם לעזוב את מקומם בלשד העצם ולנדוד אל הכבד. המדענים זיהו את מולקולות האיתות הללו, הקרויות SDF-1 ו- MMP-9 ,HGF, ותיארו את תהליך הביות של תאי הגזע בכבד.
 
HGF היא מולקולה המעורבת בהתפתחות הכבד. במצבים מסוימים היא יכולה למלא תפקיד בהתפשטות גרורות סרטניות. MMP-9 מסייעת להגירה של תאים ממערכת הדם לתוך רקמות שונות, וביניהן רקמת הכבד. בכבד שניזוק מופר האיזון הפיסיולוגי, והמולקולות האלה מיוצרות בכמות גדולה מדי. המחקר הנוכחי של פרופ' לפידות מראה, שכמויות גדולות של מולקולות 9-MMP ו- HGF גורמות לכך שתאי גזע ישתחררו מלשד העצם אל תוך זרם הדם וינווטו את דרכם אל הכבד. המולקולות מסוג SDF-1 מתפקדות כמעין שדר חירום הקורא לתאים המהגרים לבוא לעזרת הכבד הפגוע.
 
ממצאים אלה עשויים להוביל לתובנות חדשות בתחום ההשתלות והריפוי של איברים פנימיים שונים, לרבות הכבד. הם עשויים גם לחשוף מאגר חדש של תאי גזע המסוגל - בתנאים מסוימים - להיהפך לתאי כבד. לפני שנים מועטות היה מקובל לחשוב שרק לתאי גזע עובריים יש יכולות כאלה. הבנת הדרך שבה גם תאי גזע מלשד העצם יכולים להפוך לתאי כבד עשויה להוות צעד חשוב בדרך לפיתוח שיטות מתקדמות לריפוי מחלות כבד וכן למציאת חלופה לשימוש בתאי גזע עובריים.
 
עבודה זו בוצעה בשיתוף פעולה עם ד"ר דוד שפריץ מבית-החולים על-שם אלברט איינשטיין בניו-יורק, וד"ר סוון טונג מבית-החולים הר סיני בניו-יורק.
 

שתף