הכל זורם - תערוכת דימויים של מדעני מכון ויצמן למדע

27.02.2013
לרגל יום המדע הלאומי
משרד המדע, עיריית רחובות ומכון ויצמן למדע מזמינים:
מדע בתערוכה – הכל זורם
דימויים שיצרו מדעני מכון ויצמן למדע, העוסקים בחקר תהליכי זרימה
 
זרימה היא תופעה המתחוללת בגזים ובנוזלים הזורמים בצינור, על הקרקע או במרחב הפתוח. אפשר לראות את התופעה הזאת בחיי היום-יום, למשל, כאשר פותחים את הברז במטבח, או במערבולות האוויר הנוצרות סביב מכונית נוסעת, או מטוס. חלק ניכר מצריכת הדלק של המטוס והמכונית משמש להתגברות על המערבולות. מכאן אפשר להבין שאילו יכולנו למצוא דרך לבטל את השפעת המערבולות, היינו יכולים לחסוך דלק רב, להוזיל את מחירי כרטיסי הטיסה, ועוד.
 
אחת הבעיות המאתגרות של המאה ה-21
אלא שנכון לעכשיו אין בידינו, עדיין, תיאוריה מקיפה ושלמה שמתארת את החוקיות שמונחת בבסיסה של תופעת הזרימה המערבולתית. שאלה זו הוגדרה כ"אחת הבעיות הפתוחות המאתגרות ביותר של המאה ה-21". מכון קליי האמריקאי הודיע שיעניק מיליון דולר למי שיפתור אחת מחידות המשנה הנובעות מבעיית הזרימה השלמה.
 
עבודותיהם של מדעני מכון ויצמן למדע, פרופ' איתמר פרוקצ'יה, פרופ' גרגורי פלקוביץ ופרופ' ויקטור שטיינברג, ושל המדען האורח במכון, פרופ' נורמן זבוסקי, בוחנות את תופעת הזרימה המערבולתית מכיוונים שונים. זרימה של נוזלים וגזים (במצבים שונים), גורמת בין היתר להתחוללות מערבולות אטמוספריות שקוטרן אלף קילומטרים.
 
הדימויים המוצגים בתערוכה זו אינם עבודות אמנות, וגם אינם מוצגים דידקטיים. הם חושפים תוצאות שמתקבלות במחקרים בחזית המדע, ומנסים, הודות לאסתטיות שלהם, לגרום לנו להתיידד עם תופעת הזרימה הכאוטית, שאינה ניתנת לחיזוי.
 
התערוכה "הכל זורם" תיפתח בבית האמנים ברחובות, ביום חמישי, 14 במארס, בשעה 20:30, ותינעל ב-17 באפריל.
ביום שישי, 15 במארס, בשעה 11:00, יתקיים במקום שיח גלריה עם האוצר יבשם עזגד.
ביום שבת, 16 במארס, בשעה 11:00, תתקיים במקום צפייה מודרכת לילדים, עם תלמיד המחקר ממכון ויצמן למדע, אור כהן.
 
הכל זורם        הכל זורם
תבניות כאוטיות המתפתחות בתהליך של הסעה            הכפלה של קטע מטיפת גז, לאחר פגיעה של גל הלם 
בגז הקרוב לשינוי מצב צבירה. ויקטור שטיינברג           על קולי. נורמן זבוסקי    


 
תושבי רחובות מצלמים מדע
לרגל יום המדע הלאומי, מוזמנים תושבי רחובות לתחרות עירונית מיוחדת בצילום תופעות טבע שונות, או כל נושא אחר הקשור למדע, כגון זרימת מים, כלים שלובים, אבק באוויר, קשת בענן, תנועות מהירות, או כלים המשמשים מדענים במחקריהם – ועוד. כל תצלום המוגש לתחרות צריך להיות מלווה בהסבר כתוב.
 
את התצלומים וההסברים הכתובים יש להעלות בעמוד הפייסבוק של עיריית רחובות עד יום ד', ה-13.3.13 כל התצלומים (וההסברים) יוצגו בעמוד הפייסבוק העירוני. הגולשים יצביעו ויבחרו את התצלומים הזוכים. שלושת הזוכים במקומות הראשונים יזכו בפרסים שונים כגון מצלמה דיגיטלית, קורס צילום בקתדרה העממית ברחובות, ספרים בהוצאת מכון ויצמן למדע, והפתעות נוספות.
 
 

מידע נוסף ותמונות אפשר לקבל במשרד דוברת עיריית רחובות, ובמשרד דובר מכון ויצמן למדע
 

שתף