חלקיקים בהילוך מהיר

ידידים
29.05.2017

תמונה קבוצתית מהביקור ב-CERN. גאווה בג'נבה

באחרונה התקיים ביקור של כמה תורמים ב-CERN – מאיץ החלקיקים הגדול בעולם הפועל בז'נבה. הביקור החל כיוזמה מקומית של אגודת הידידים הישראלית, והצטרפו אליו בהמשך גם מספר ידידים מן העולם, בראשותו של נשיא המכון, פרופ' דניאל זייפמן. הביקור נפתח בקבלת פנים לבבית בביתה של הברונית אריאן דה רוטשילד, ידידת אמת של ישראל אשר אירחה את הקבוצה לארוחת ערב. היא ציינה בפני האורחים את הקשר ארוך-השנים והמפרה שבין קרן רוטשילד קיסריה לבין מכון ויצמן למדע, ואת תרומתו של המכון לרווחת האנושות.

בביקור במאיץ החלקיקים עצמו פגשו האורחים את ההנהלה הבכירה של האתר, בראשותה של ד"ר פביולה ג'אינוטי, מדענית איטלקייה בעלת שם עולמי, והאשה הראשונה בתפקיד זה. האורחים שמעו סקירות מעניינות מפיהם של המדענים שהתלוו לביקור, ולמדו עד כמה משמעותית התרומה של מכון ויצמן למחקר חובק-העולם אשר מתבצע במאיץ. בין היתר זכו האורחים בהצצה נדירה לגלאי בגובה בניין בן שבע קומות שבנו מומחים ממכון ויצמן למדע, בשיתוף מדענים נוספים, כדי לתעד אירועים – תוצאות נדירות של התנגשויות חלקיקים, מבין מיליארדי ההתנגשויות שמתחוללות במאיץ. מידע זה, אשר משוגר ישירות לרשת גלובלית של מחשבי-על, הוא מהות הפעילות המדעית ב-CERN.

זו הייתה גאווה גדולה עבור חברי הקבוצה לראות את דגל ישראל מתנוסס במקום, ומסמל את השתתפותה של ישראל בחזית המדע העולמי, כמדינה היחידה מחוץ לאירופה שהיא חברה מלאה ב-CERN. 

שתף