טורניר הכספות הגדול

01.06.2007
כ-50 צוותים מקנדה, מארה"ב, ממולדובה, מרוסיה, ומבתי-ספר ברחבי הארץ השתתפו השנה בטורניר הפיסיקה על-שם שלהבת פריאר, שהתקיים זו הפעם ה-12 ביחידה לצעירים במדע (צמ"ד) של מכון ויצמן למדע. הטורניר, שנמשך יומיים, מהווה את שיאו של תהליך בן מספר חודשים, שבמהלכו עוברים התלמידים את כל הדרך מהמצאת רעיון למנגנון פיסיקלי מקורי המסוגל לנעול כספת, ועד לבניית הכספת עצמה. כך הם מתנסים בכל שלביו של הפיתוח המדעי - החל מהרעיון התיאורטי ועד למימוש המעשי, ובדרך מרוויחים לימוד מעמיק, עצמאי וחווייתי.
 
התוצרים של תהליך הפיתוח, כ-50 כספות מתוחכמות ומרשימות, הגיעו לשלב הגמר של הטורניר. נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' דניאל זייפמן, נתן את האות לפתיחת התחרות, ועמד על קווי הדמיון בין האתגר שעמו התמודדו תלמידי התיכון לבין תהליך המחקר המדעי של "המדען הבוגר": החופש לשאול שאלות, לזהות בעיות, ולחפש פתרונות.
 
הטורניר החל בהערכה של הכספות השונות על-ידי צוות שופטים מהפקולטה לפיסיקה, וגם על-ידי התלמידים המשתתפים. לאחר מכן התקיימה תחרות פריצת כספות, שבה ניסו הצוותים לפענח את המנגנונים הפיסיקליים, וכך לפתוח את הכספות - תוך זמן מוגבל. כל הפתרונות, התשובות והסברים הוצגו למחרת, בתערוכת הכספות, שמשכה קהל גדול של תלמידים, מורים, הורים, חברים וסקרנים.
 
מחצית מהצוותים, שהגיעו להישגים הגבוהים ביותר, קיבלו ציון מאה בבחינת המעבדה בפיסיקה. ציון לשבח ניתן לצוות הפורץ המצטיין, לכספת "חביבת הקהל" שנבחרה על-ידי התלמידים, וכן לשלושה צוותים שהפגינו מקוריות והשקעה יוצאות דופן.
 
מפצחים את הכספת
 

שתף