מדענים גם בלילה

01.12.2014
באחרונה התקיימו ברחבי הארץ אירועי "ליל המדענים", שהתמקדו השנה בנושא מדעי הים, ונערכו בחסותם של האיחוד האירופי ומשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל. לרגל האירועים פתחו 13 מוסדות מחקר ומוזיאונים, ביניהם מכון דוידסון לחינוך מדעי ומכון ויצמן למדע, את שעריהם לקהל הרחב, שזכה להצצה נדירה למוסדות אלה, כפי שהם בלילה.
 
כבר משעות אחר הצהריים החל המכון להתמלא בהורים ובילדים האוחזים בתוכניית הפעילויות, חלקם כבר לקחו בעבר חלק באירועי המכון, ולחלקם זהו הביקור הראשון. כ-4,000 מבקרים הגיעו לשערי המכון, מי בעקבות מידע מהאינטרנט, מי בעקבות פרסום ששמע ברדיו בזמן נסיעה, ואפילו אב שהגיע עם שלושת ילדיו ואמר: "אני פה בגלל אשתי". מי שהקדימו והגיעו לפעילויות הראשונות יכלו להיתקל בתורים המשתרכים מחוץ לאולמות ההרצאה וההדגמות, כבר דקות ארוכות לפני תחילתן.
 
באחת הפעילויות הבולטות במסגרת הערב "כיכבו" תלמידי תוכנית "ניצוצות מדע לזכר משה פרגמנט", בהנחייתה של פריי בלאי ממכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של המכון. תלמידי התוכנית הדגימו לעיני הקהל הצעיר תכונות פיסיקליות, כמו הולכת חום והאנומליה של המים, בצורה חווייתית ומשעשעת.
 
באולם לדימות תלת-ממדי על-שם ז'אן גולדוורם נשאו תלמידי המחקר שי בירן ויאיר גת, מהמחלקה לביולוגיה מבנית במכון ויצמן למדע, הרצאה שכותרתה "עולם החלבונים", והיא הוקרנה על מסך התלת-מימד בשישה מחזורים. בהרצאה, שזכתה כל פעם מחדש לתפוסה מלאה של הקהל הסקרן, חשפו בירן וגת את הבאים למחקר הנערך במחלקה בנושא מבנה החלבונים, הקשר של מבנה זה לרצף שלהם ולתיפקודם, וחשיבותם של חלבונים בתחום הרפואה.
 
פעילות נוספת באירוע הייתה המופע "האם סיפורים יכולים לצוף", בביצוע אנסמבל "קרטושקס", קבוצת תיאטרון בה משחק פרופ' אורי אלון. חברי הקבוצה הופיעו מול קהל של מעל 300 איש, והמחיזו בשיתוף עם הקהל את חוויות הילדים ותחביביהם, ביניהם זה של ליאור בן השבע, ש"אוהב לחקור את מהירות האור" לבדו.
 
הערב הסתיים בהרצאתו של פרופ' עודד אהרונסון מהמחלקה לכדור-הארץ וכוכבי-הלכת, "חלון לים טיטאן ועולמות אחרים", שנערכה – באופן סמלי – תחת כיפת-השמיים על דשא המחלקה לפיסיקה. פרופ' אהרונסון סיפר על אוקיינוסים תת-קרקעיים, על אגמים על מאדים, ועל מה שאנו לומדים מכל אלה על הימצאות חיים בכוכבים אחרים. את הסבריו ליווה בתמונות-לוויין מקוריות, ובהדגמה חיה באור אינפרה-אדום.
 
תלמידי תוכנית "ניצוצות מדע" בהופעה
 

שתף