מהמעבדה לשדה הפתוח

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.09.2002

שתף

פרופ' יונתן גרסל. היבול גדל פי ארבעה
 
שיטה חדשנית למלחמה ב"עשב המכשפה (STRIGA) "עושה בימים אלה צעד חשוב בדרך ממעבדות המחקר אל שדותיהם של מיליוני חקלאים עניים, בעיקר באפריקה. "עשב המכשפה" הוא הגורם העיקרי להפחתה ניכרת ביבולי התירס, תופעה הנחשבת לאחד מגורמי הרעב באפריקה. תחילת היישום של השיטה החדשה מתאפשרת הודות לתוצאות חיוביות - שיפור ניכר (עד פי ארבעה) ביבול התירס, ללא השפעות לוואי סביבתיות בלתי-רצויות - שהתקבלו בניסוי ארוך טווח אשר התבצע בשנים האחרונות בשדות מבוקרים בארבע מדינות, במזרח יבשת אפריקה ובדרומה.
 
השיטה היא פרי מחקרו של פרופ' יונתן גרסל ממכון ויצמן למדע, ותהליך הפיתוח והניסוי רחב ההיקף בוצע בשיתוף עם מדענים מהמרכז הבין-לאומי לשיפור התירס והחיטה, CIMMY. הטכנולוגיה החדשה הוצגה למייצרי זרעים, לנציגי ממשלות, למדענים מארצות אפריקה ולגופים מחוקקים בכינוס מיוחד שהתקיים בתחילת חודש יולי השנה, בקיסומו שבקניה.
 
בכינוס הוצגו תוצאות הניסוי ארוך הטווח בשימוש בשיטה החדשה וכן, התקיימו סדנאות להדרכה ביישומה, ודיונים על ההיבטים המסחריים והחוקיים שלה. בכינוס על בעיות התזונה בעולם, שקיים באחרונה האו"ם ברומא, אמר מזכיר האו"ם קופי אנאן, שמדי יום מתים מרעב ברחבי העולם כ24,000- בני-אדם, רובם באפריקה. אחד מהגורמים העיקריים למצב זה הוא הפחתה משמעותית ביבולי התירס הנגרמת על-ידי "עשב המכשפה", שהוא עשב טפיל המחסל יבולי דגנים בכמה אזורים בעולם, ובמיוחד מדרום למדבר סהרה באפריקה. לפי נתוני האו"ם, עשב זה, המשתלט על שדות התירס של מיליוני חקלאים עניים, גורם לאובדן יבול בשווי של כמיליארד דולר בשנה. לפי אותם נתונים, העשב הטפיל גורם לכ100- מיליון חקלאים לאבד 20 עד 80 אחוז מיבול התירס שלהם. בקניה לבדה משתלט "עשב המכשפה" על כ-67% משטחי האדמה החקלאית במערב המדינה, תוך שהוא גורם לאובדן יבולים בשווי של 38 מיליון דולר.
 
"עשב המכשפה" משגשג כשהוא חודר ומתחבר לשורשי הגידולים החקלאיים המתאימים. בעשותו זאת, הוא משדר לצמח המותקף אות כימי ייחודי המרמה אותו, וגורם לו להעביר מזון, מים ומשאבים נוספים אל הצמח הטפיל. במקביל מחדיר הטפיל לצמח המותקף חומרי רעל שונים, המאיטים את תהליכי הגדילה שלו, ומדלדלים את יבולו. בארץ קיים עשב רע דומה, הקרוי "עלקת", התוקף הרבה גידולי ירקות וגורם לחקלאים נזק רב.
 
השיטות שהיו ידועות עד כה למלחמה ב"עשב המכשפה" היו איטיות, ובמקרים רבים לא יעילות, ולפיכך החקלאים כמעט שלא השתמשו בהן. באפריקה נוהגים מגדלי התירס לתלוש את הצמחים הטפיליים בעבודה ידנית, אלא שמתברר ש"עשב המכשפה" גורם את הנזק העיקרי עוד לפני שהוא מופיע על פני האדמה. לכן, למעשה, גם שימוש בחומרי הדברה שונים, המבוצע כשהעשב הטפילי כבר נראה לעין, אינו יעיל.
 
כדי להתמודד עם מצב העניינים הזה הציע פרופ' יונתן גרסל מהמחלקה למדעי הצמח במכון ויצמן למדע פתרון חדשני, המתבסס על ניצול תכונותיו המיוחדות של זן תירס שפותח בשיטות ביו-טכנולוגיות בארצות-הברית. זן תירס זה מתאפיין במוטציה גנטית שמעניקה לו עמידות כנגד חומר הדברה, קוטל עשבים מסוים. פרופ' גרסל הציע לצפות את זרעי התירס העמידים, טרם זריעתם, בחומר ההדברה. מכיוון שהזרעים עמידים, חומר ההדברה לא יגרום להם כל נזק, אבל כש"עשב המכשפה" ינסה להחדיר את שורשיו לשורשי צמח התירס, הוא יספוג את הרעל - וימות. עד שגידולי התירס יבשילו, ייעלם קוטל העשבים ויתפזר בקרקע, כך שהגידול המיועד למאכל לא ייפגע. ליישום השיטה הזאת נחוצה כמות של חומר הדברה בשיעור של עשירית מהכמות שהייתה נדרשת לריסוס השדה השלם.
 
מדעני ,CIMMYובראשם ד"ר פרד קנאמפיו, בדקו וניסו את השיטה החדשה במשך יותר מעשר עונות יבול. הניסויים בוצעו בזני תירס אפריקאיים, בעלי עמידות למחלות צמחים שונות הנפוצות באפריקה, שהחדירו להם, בשיטות גנטיות רגילות, את הגן המקנה עמידות כנגד חומר ההדברה. כך הושגו זנים העמידים הן למחלות אפריקאיות והן לקוטל העשבים.
 
בשטחי הקרקע ששימשו לניסוי, ושבהם נזרעו הזרעים המצופים בחומר ההדברה, נעלם "עשב המכשפה" כמעט לחלוטין, והיבולים גדלו עד פי ארבעה. לקוטל העשבים שציפה את הזרעים הוספו גם קוטלי פטריות וחרקים, שהחקלאים האפריקאיים נוהגים לטפל בזרעים באמצעותם. כך הושגה גם הפחתה ניכרת בכמות הרעלים המגיעים לקרקע, דבר שיש לו משמעות חשובה בתחום איכות הסביבה.
 

פועלת בשדה תירס במזרח אפריקה
 

שתף