מודל הוראה שפותח במכון ויצמן למדע ייכלל בתוכנית הלימודים בפרו

21.01.2015
 
 
משרד החינוך של פרו הודיע באחרונה שהתכנים ושיטות הלימוד של "כוכב-הלכת הכחול", יחידת הוראה שפותחה במכון ויצמן למדע, ייכנסו לתוכנית הלימודים הפרואנית. זאת בעקבות הכרה של אונסק"ו בתוכנית כמודל להוראה וללמידה של תחומי הסביבה. באחרונה התקיימה בפרו סדנה למורים נבחרים, בהנחיית יוזם התוכנית, פרופ' ניר אוריון מהמחלקה להוראת המדעים במכון.
 
"למידה היא תהליך טבעי", אומר פרופ' אוריון, "זהו סוג של אינסטינקט שכמעט כל בעלי-החיים נולדים איתו. אבל כמו כל אינסטינקט – הוא מופעל רק כשיש בו צורך. זאת הסיבה לכך שבית-הספר לא תמיד מתאים לילדים רבים – כיוון שהשיטה מבוססת על לימוד שנובע מצרכי המערכת ולא מהצורך של הילד". פרופ' אוריון מבקש להתחשב בצורך של התלמיד, באמצעות יצירת הקשר בין עולמו של התלמיד לבין הנושא הנלמד. לצורך כך, משלבת גישת ההוראה, בין השאר, דיאלוג בלתי-אמצעי עם הסביבה הטבעית והאנושית הנמצאת מחוץ לכתלי הכיתה. הדיאלוג עם העולם האמיתי מאפשר ללומד ליצור משמעות פנימית לגבי הנושא הנלמד, וכשיש משמעות – נוצר צורך ובעקבותיו למידה.
 
על-אף שהתוכנית מתבססת בכל מקום על אותם העקרונות, השינוי במיקום מחייב את פרופ' אוריון לצאת לסיור הכנה בכל איזור אליו הוא מגיע, כדי לבנות את הסיפור המקומי של רצף הלמידה. ב"תיק העבודות" שלו אפשר למצוא סיפורים מקומיים שנכתבו עבור אזורים בארגנטינה, בצ'ילה, בארצות-הברית, בהודו, בפורטוגל וכמובן – בישראל. זה בדיוק מה שעשה פרופ' אוריון כשהגיע לפרו. למרות שלפרואנים כמות המשקעים אדירה, חוסר בתובנה סביבתית יצר מצב שבו המדינה נמצאת במצוקה של מים. לכן התמקדה הסדנה באגני ניקוז הנמצאים בקרבת הכפרים. במסגרת זו נעשה שימוש ביחידת הלימוד "כוכב-הלכת הכחול", שפותחה במחלקה להוראת המדעים של המכון עבור תוכנית מטמו"ן, תוכנית הלימודים במדעים של חטיבת הביניים, אשר מהווה חלק מהתוכנית "חושבים מדע – מבינים סביבה", שפותחה בהמשך והותאמה גם לחטיבת היסוד.
 
על-אף שחלק ממודל הלמידה שלו כולל יציאה מגבולות הכיתה, פרופ' אוריון לא תמיד ממהר לעשות זאת. "אני יוצא החוצה עם התלמידים רק אם יש בחוץ משהו שאני לא יכול ללמד לעומק בתוך הכיתה", הוא אומר. ניצול נכון של הסביבה החוץ-כיתתית עשוי לעורר סקרנות ועניין, וברגע שמתעוררות שאלות – הוא מנצל את ההתעניינות שהתעוררה בכיתה, בשאיפה להקנות לתלמידים מיומנויות חשיבה, שבאמצעותן יוכלו לעבד את תצפיות השדה והמעבדה למסקנות, ובמקביל, לפתח מיומנויות להצגת הידע. "אם הם רכשו את המיומנויות של איסוף פיסות מידע, עיבודן לידע, והצגתן בעל-פה ובכתב", הוא אומר, "הם מסודרים לחיים".
 
סדנת המורים שהעביר פרופ' אוריון בפרו
מידע נוסף ותמונות אפשר לקבל במשרד הדובר, מכון ויצמן למדע:

שתף