מיקרוסקופ אלקטרונים בדרך הטבע

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.09.2004

מימין לשמאל: ד"ר אורי זיק ופרופ' אלישע מוזס. להתבונן מבלי להרוס

מיקרוסקופ אלקטרונים מאפשר למדענים להתבונן בעצמים קטנים, שמיקרוסקופים רגילים אינם מסוגלים להבחין בהם. אבל לרוע המזל, הכלי המדעי הזה מסוגל לפעול רק בתנאי ריק (ואקום), שבהם המים המצויים בתאים חיים רותחים, דבר שכמובן גורם להרס התאים. כדי להימנע מרתיחת המים נאלצים המדענים לטפל בדוגמאות המיועדות לבחינה באמצעות ציפוי בשכבה דקה מאוד של זהב, או הקפאת בזק באמצעות מתקנים מיוחדים, או המסה בחומרים מייבשים. הבעיה היא, שכל הטיפולים האלה פוגעים בתיפקוד של רקמות ביולוגיות, דבר שמגביל במידה רבה את המידע שאפשר להפיק מבדיקתן במיקרוסקופ אלקטרונים.

אבל מצב העניינים הזה משתנה והולך בימים אלה, הודות לשיטה חדשה שפותחה באחרונה בידי צוות של מדענים במכון ויצמן. השיטה החדשה מאפשרת לחוקרים בכל העולם להשתמש במיקרוסקופ אלקטרונים סורק לצפייה בתאים וברקמות כשהם במצבם הטבעי ה"רטוב". פרופ' אלישע מוזס מהמחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות, וד"ר אורי זיק מחברת "קוונטומיקס", פיתחו קפסולה הכוללת חומר פולימרי דק מאוד, המסוגל לעמוד בלחץ הריק, ובה בעת מאפשר מעבר חופשי של אלקטרונים, מבלי להפריע לתהליכי החיים המתחוללים בתאים וברקמות הנצפים. ד"ר זיק אומר, שגילוי החומר החדש נבע ממחקר בתחום אחר לחלוטין, שנועד לבחון שיטות ליישום טכניקות אוטומציה המשמשות בתעשיית המוליכים למחצה.

חברת "קוונטומיקס", שהוקמה בשנת 2001, השיקה באחרונה מוצר המתבסס על הטכנולוגיה החדשה. החברה מפתחת יישומים תעשייתיים ורפואיים על בסיס הטכנולוגיה הזאת.