על חיידקים ואנשים

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.06.1997

שתף

 
על חיידקים ואנשים
 
 
מדענים במכון גילו שחיידקים מסוגלים לפתח יכולת התנגדות משופרת לתרופות אנטיביוטיות רבות. בשנים האחרונות מתרבים המקרים שבהם חיידקים גורמי מחלות מפתחים יכולת התנגדות לתרופות אנטיביוטיות. תופעה זו נחשבת לאחד מהאתגרים היותר מורכבים שיעמדו לפני הרפואה בעתיד. בעבר כבר התגלו חיידקים שפיתחו יכולת להתנגד לתרופות אחדות, אבל עכשיו גילו מדעני המכון שהחיידקים מסוגלים לפתח יכולת להתנגד ולהגן על עצמם מפני מגוון רחב יותר של תרופות. ייתכן שגילוי "נשק המגן" שפיתחו החיידקים יסייע בהבנת התופעה, וגם בתכנון מוקדם של תרופות מיוחדות שישללו מהחיידקים את מערכת ההגנה שפיתחו, דבר שיחשוף אותם שוב להשפעתן של תרופות אנטיביוטיות קיימות וחדשות.
 
"נשק המגן" הרב-תכליתי שפיתחו החיידקים התגלה בידי ד"ר איתן ביבי ותלמידת המחקר רותם אתגר מהמחלקה לביוכימיה במכון ויצמן למדע. החוקרים בחנו תהליכי עמידות לתרופות המתחוללים בחיידקים מהמין "אשריכיה קולי". חיידקים אלה מצויים באופן רגיל במעי הגס של האדם, שם הם מסייעים בתהליכי עיכול; אבל כשזנים מסוימים שלהם חודרים לאיברים אחרים בגוף (למשל, במקרים של אכילת מזון מקולקל או מזוהם), הם עלולים לגרום מחלות שונות.
 
החוקרים התמקדו בפעולתן של מולקולות מיוחדות הממוקמות בקרומי התא החיידקי ומתפקדות כמעין "משאבות" השואבות ומפרישות מהתא החיידקי חומרים שעלולים להזיק לו. מבחינת החיידק, כמובן, תרופה אנטיביוטית העלולה להמית אותו היא "חומר מזיק" שראוי להרחיק אותו במידת האפשר. יכולתן של ה"משאבות" המולקולריות מזהות חומרים בלתי רצויים באמצעות זיהוי תכונות ומרכיבים שונים של החומרים הנבדקים (כגון מטען חשמלי או יכולת להיקשר לקרום התא). בדרך זו מזהות המשאבות המולקולריות חומרים בעלי תכונות שעלולות להזיק לחיידק, ואז הן שואבות את החומרים האלה ומפרישות אותן אל מחוץ לתא.
 
תוך כדי מעקב אחר פעולתה של המשאבה המולקולרית הקרויה MdfA גילו החוקרים שהיא מסוגלת לזהות, לשאוב ולהרחיק מהחיידק מגוון רחב של חומרים מזיקים המתאפיינים בתכונות שונות (בדרך כלל, משאבה מסוג אחד מסוגלת לזהות חומר מזיק אחד, או לכל היותר כמה חומרים מזיקים בעלי תכונות דומות). למעשה, התברר שה- MdfA היא המשאבה המולקולרית המסוגלת לזהות ולהרחיק את המגוון הגדול ביותר הידוע עד כה של חומרים שעלולים להזיק לחיידקים, ובכלל זה תרופות אנטיביוטיות רבות וחומרים תרופתיים אחרים. בהמשך נמצא גם, שככל שחיידק מייצר ו"מצ-טייד" בכמות גדולה יותר של MdfA הוא נעשה יותר עמיד כנגד תרופות.
 
"אנו עדים למירוץ חימוש אבולוציוני המתחולל בימים אלה ממש בין החיידקים לבין האדם", אומר ד"ר ביבי. "אנחנו מנסים לפתח תרופות אנטיביוטיות יעילות יותר שיקנו לנו יתרון במאבק נגד המחלות החיידקיות, ואילו החיידקים מפתחים ללא הרף אמצעים שיאפשרו להם להתגונן מפנינו ומפני החומרים התרופתיים שאנחנו מפתחים. נראה שהפעם החיידקים 'השכילו' לפתח נשק מגן רב תכליתי במיוחד. העובדה שגילינו את ה- MdfA בחיידקים ממין אחד עשויה לשמש אזהרה מפני התפתחות של מולקולות דומות בחיידקים ממינים אחרים. הודות לתגלית זו יוכלו מדענים בכל העולם, ובמכון ויצמן למדע, לחקור ולהבין את התופעה, וגם לתכנן בעוד מועד תרופות מיוחדות שישללו מהחיידקים את מערכת ההגנה שפיתחו, דבר שיחשוף אותם שוב להשפעתן של תרופות אנטיביוטיות - קיימות וחדשות".
 

שתף