פרופ' גדעון יקותיאלי

01.06.1999
פרופ' גדעון יקותיאלי, מראשוני הפיסיקאים הגרעיניים בישראל ומהחשובים שבהם, מת באחרונה, בגיל 72.
01-06-1999
 
פרופ' גדעון יקותיאלי, מראשוני הפיסיקאים הגרעיניים בישראל ומהחשובים שבהם, מת באחרונה, בגיל 72. פרופ' יקותיאלי נולד בירושלים ב- 1962, בן ליהודית וליוסף יקותיאלי, מייסד המכביה, ונכדו של עקיבה אריה וייס, מייסד תל אביב. בהיותו ילד עברה משפחתו להתגורר בתל אביב והוא למד בבית הספר לבנים אחד העם ובגימנסיה הרצליה. כשסיים את לימודיו התיכוניים, נרשם ללימודי פיסיקה באוניברסיטה העברית. ב- 1946 הצטרף יחד עם חברו ללימודים, עמוס דה-שליט, לפעילות המדעית של ההגנה.
 
במלחמת העצמאות התגייס לחיל המדע ועסק בחקר חומרי נפץ, בהדרכת פרופ' יואל רקח. באותם ימים נפל אחיו, אמנון, בקרב על נבי יושע. מהמעבדה הבליסטית של חמד בתל אביב, עבר יקותיאלי לבסיס חמד, שהוקם במכון זיו שלימים נעשה למכון ויצמן למדע.
 
את התואר השני בפיסיקה סיים בשנת 1949 והיה אחד משישה סטודנטים מצטיינים שבחר פרופ' ארנסט דוד ברגמן לשלוח ללימודי פיסיקה גרעינית בחו"ל. יקותיאלי נסע לאוניברסיטת בריסטול, שם השלים עבודת דוקטורט בהנחייתו של פרופ' ססיל פרנק פאוול, חתן פרס נובל לפיסיקה לשנת 1950.
 
ב- 1952 שב לארץ עם ציוד שהביא מלונדון והקים במכון ויצמן למדע את המעבדה הראשונה לפיסיקה של החלקיקים. פרופ' יקותיאלי היה חבר הוועדה הישראלית לאנרגיה אטומית ומאבות המחקר הגרעיני בישראל. הוא הכשיר תלמידים הנמנים עם השורה הראשונה של חוקרי הגרעין בעולם והיה חבר בוועדה הלאומית לחקר החלל וחבר האקדמיה הלאומית למדעים. הוא גם ניחן בכשרון כתיבה והיה חבר המערכת של כתב העת "מדע" וכן במערכת כתב העת הישראלי למדעי הרפואה. עם צאתו לגמלאות ב- 1991 הוסיף לעסוק במחקר אך ייחד מזמנו גם לכתיבת זכרונותיו, בהם הספר "ימי חמד" שראה אור בהוצאת היחידה לפעולות נוער של מכון ויצמן למדע. פרופ' יקותיאלי הותיר אשה, שלושה בנים, העוסקים בפיסיקה ובמתמטיקה, שתי אחיות ושני אחים.
 
יהי זכרו ברוך
 
 

שתף