שאלות אישיות עם מרב פרטר

11.09.2014
 
 
מרב פרטר
 
 

מרב פרטר

 
תלמידת מחקר לתואר שלישי
בקבוצת המחקר של פרופ' דוד פלג,
המחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית
בת 30
 
 

מה את חוקרת?

 
אני חוקרת את האיפיון הגיאומטרי והטופולוגי של רשתות אלחוטיות. כאשר מספר תחנות רדיו משדרות במרחב באותו התדר, הן משרות מפת קליטה צבעונית: כל איזור במרחב שקולט בהצלחה תחנה מסוימת נצבע בצבע משלו. המפה המתקבלת היא בעלת איפיון מתמטי סבוך, אך גם בעלת תכונות מפתיעות, שמאפשרות תכנון יעיל של הרשת, חיסכון באנרגיית השידור ועוד. המחקר משלב טופולוגיה, תורת הגראפים וניתוח בדיד ורציף, וכך מתפתח לו מסע רב-תהפוכות שממשיך להפתיע אותי בכל פעם מחדש.
 

איך החלטת להיות מדענית?

 
בלימודי התואר השני, במעבדתו של פרופ' אורי אלון, היה רגע קטן שאני זוכרת בבירור. ישבתי במעבדה שוממת בשעת ערב מאוחרת. זה היה יום עמוס בהרצאות ובקורסים, ורק בסופו הצלחתי להתפנות למחקר. לפתע, הבזיק בי רעיון לבעיית המחקר בה עסקתי. הוא היה שונה מהכיוון השגרתי שאליו חתרתי עד אז, ובאופן מפתיע היה מושפע מהרצאה בתורת האינפורמציה ששמעתי באותו יום. אמנם, זה היה רק רעיון אמורפי, בוסרי, וחסרו בו עוד פרטים רבים, אבל הוא עורר בי פרפרים ותחושת ביטחון שמכאן ואילך הדרך תהיה סלולה. כשחזרתי הביתה, הרגשתי שאני ממתיקה סוד: יש בי תשובה לשאלה שאינה מטרידה איש מלבדי. באותו הרגע החלטתי, שעל אף הקשיים בדרך ולמרות חוסר הוודאות, הניצוץ הקטן הזה, שמגיע משום מקום, שווה הכל.
 

מי היא דמות המופת שלך?

 
מארי קירי. היו נשים רבות בעלות שם ותרומה, אך בדמותה של מארי קירי יש מרכיב אישי, מרכיב משפחתי, וגם סיפור תגלית מרתק על רקע היסטורי עשיר. נמשכתי לדמותה לראשונה בשיעורי הכימיה, כאשר למדנו על היסוד פולוניום. מצא חן בעיני שבניגוד למקובל, היא לא קראה ליסוד על שמה, אלא קראה לו על שם מולדתה – פולין – חרף העובדה שלא ניתנה לה האפשרות להתפתח שם כמדענית. עד אז, ברוב התגליות שהכרתי, אנשים נהגו להטביע את חותם שמם בתגליתם, ולכן זה היה בעיני מעשה אצילי. קראתי את הביוגרפיה שלה, "גאונות אובססיבית", וכותרת זו אכן מסכמת לא רק את המוטיב בחיי מארי קירי, אלא גם את שתי הדרישות החיוניות למחקר בעל שם – גאונות ואובססיביות. מארי קירי היא עבורי מקור השראה לדבקות במטרה, לעבודה ללא לאות, ולשילוב ייחודי של חיי משפחה וחיים מקצועיים.
 

כיצד את מתייחסת להתמודדות שלך כאשה בעולם האקדמי?

 
לאחרונה ישנו מאמץ ניכר להגדיל את אחוז הנשים בתחומי המדע. מאמץ זה מעורר בי רגש אמביוולנטי. מצד אחד, מובן שהייתי שמחה לו יותר נשים היו משתלבות במעגל הזה. מצד אחר, פעילות האפליה המתקנת לעיתים רק מגבירה את האפליה, ומהווה תזכורת (לא הכרחית) עבור הסביבה שאני אשה, ולכן יש לשפוט אותי באופן יותר "סלחני". פופולריות האפליה המתקנת גרמה לכך שכל קידום אשה בתחום זה, מוכשרת ככל שתהיה, מוצדק באופן מיידי על רקע היותה אשה. לדעתי, יש לפעול להשוואה מתקנת – יצירת שוויון הזדמנויות, ולא "תיקון" מלאכותי של הסטטיסטיקה.
 

איפה את שואפת להיות בעוד עשר שנים?

 
אני מקווה להיות רעיה, אֵם, ובעלת משרה באחת האוניברסיטאות בארץ. אני שואפת לעסוק במחקר שמשלב עומק מתמטי, אך גם בעל שימושים בתעשייה ובטכנולוגיה. אני בעיקר מאחלת לעצמי שאצליח לפתח נישה מקורית שתהווה את החותמת המדעית שלי. המנחה שלי, פרופ' דוד פלג, משמש עבורי מקור גדול של השראה. הוא מהווה דוגמה יוצאת דופן לחוקר המבצע מחקר מקורי, משפיע ועמוק, תוך שילוב ערכי משפחה, אידיאלים, צניעות וסבלנות. אני מקווה שאצליח ללכת גם בדרך זו. מעבר לעשייה מחקרית, ברצוני להיות פעילה במישורים נוספים, ובעיקר בחינוך, כגון בפיתוח תוכניות לימודים במתמטיקה לתיכון ועיצוב מיתווה חינוכי לבתי-ספר מעורבים לדתיים ולחילונים.
 
 

שתף