אמא לומדת עכשיו

01.11.2014
 
 
טקס ההסמכה של בוגרי תוכנית רוטשילד-ויצמן. במרכז: הברונית אריאן דה-רוטשילד
 
"ההתלהבות רק גדלה והולכת מהאתגרים המחודשים", אומרת רונית ברד, המלמדת כימיה כבר יותר מ-20 שנה. ומה עם שחיקה? "מה זאת שחיקה?", היא עונה. "כל שנה מתחלפים התלמידים, מתחלפים הפנים, ובעצם צריך להתחיל את הכל מחדש. הלימודים בתוכנית רוטשילד-ויצמן היו מרתקים. לא החמצתי אף הרצאה – גם בימי עומס ולחץ. התוכנית שיפרה את יכולותי ללא הכר".
 
רונית ברד נולדה וגדלה בגבעתיים, וגם את לימודיה הגבוהים עשתה "קרוב לבית", בחוג לכימיית טקסטיל ב"שנקר". לאחר הלימודים עבדה תקופה מסוימת בתעשיית הטקסטיל, אך בעקבות הולדת שתי בנותיה הבינה שלא תוכל להחזיק בעבודה זו, ופנתה להוראה. "למרות שהגעתי מתוך נוחות, נשארתי מתוך אהבה למקצוע. הבנתי מהר מאוד שקיבלתי את ההחלטה הנכונה, ורק תהיתי איך לא הגעתי אליה קודם". בהוראה היא מוצאת שליחות וסיפוק שאינם נמדדים בכסף. "כשתלמידים שלימדתי מגיעים להישגים, כשתלמיד שהגיע אלי עם הישגים נמוכים מתקדם ומוגש לבגרות עם ציון מגן גבוה, אני חשה התרגשות שאין במקצועות אחרים, מרגישה שקיבלתי שכר". היא רואה חשיבות עליונה בלימודי מדעים, בעיקר בגלל העובדה שהם מפתחים חשיבה שמסייעת בכל תחום בחיים, ומוצאת בהם אתגר גדול במיוחד. "הכימיה היא מקצוע לא פשוט עבור תלמידי התיכון, כי הם צריכים להתמודד עם חומר מופשט, ברמת המיקרו, שאינם יכולים לראות. ההבנה של החומר צריכה להתבסס על מעבר מהדמיון שלי לדמיון של התלמידים. בנוסף, כל תלמיד חושב באופן אחר, וצריך למצוא הסברים שידברו לכל מיני צורות חשיבה. אני רואה בזה תהליך מרתק".
הברונית אריאן דה-רוטשילד עם המורים רונית ברד וזיאד סעדי
 
כמו להוראה, גם לתוכנית רוטשילד-ויצמן הגיעה במקרה, וגם שם ההתלהבות הייתה מיידית, וכבר בשנה הראשונה לתוכנית התחילה להביא לכיתה את החומרים שלמדה במכון ויצמן למדע. "בכל שיעור סיפרתי לתלמידים, בלשון ברורה ופשוטה, על הדברים שלמדתי בתוכנית יום קודם לכן, וקישרתי אותם לתוכנית הלימודים. לתלמידים זה נתן הזדמנות להיחשף לחומר רלבנטי ועדכני, ואני קיבלתי הזדמנות לוודא שאכן הבנתי והפנמתי את הנושאים שנלמדו. זה נתן לי תחושה גדולה של הישג". התוכנית ציידה אותה גם במיגוון גדול של גישות הוראה ובמאגר פעילויות עשיר, אך רונית ברד מדגישה כי מעבר להיבט הפדגוגי, התוכנית תרמה לה גם מבחינה אישית.
 
"התוכנית לימדה אותי דברים רבים על עצמי, ואיפשרה לי לפרוץ גדרות. גיליתי שאני מסוגלת לעשות יותר, לעשות הרבה, ואף לעשות טוב. עמדתי במטלות למרות העומס, קיבלתי משובים טובים, והרגשתי משמעותית ותורמת לקבוצה". בביתה שלה יצרה השתתפות האם בתוכנית רוטשילד-קיסריה "סדר משפחתי חדש": "למדתי להגיד 'אמא לומדת עכשיו', להעמיד את הלימודים במרכז, ולקבל התחשבות מבני המשפחה בתקופות אינטנסיביות. היה נעים להרגיש שהמשפחה מתגמשת בהתאם אלי". גם מול התלמידים היא מרגישה ביטחון רב יותר. "ישנם מושגים שמורים פוחדים לגעת בהם, ואני כבר לא מפחדת", היא אומרת. "מעבר לזה, מורה שיודע יותר הוא גם בטוח יותר בעצמו. בידע יש כוח".
 
 
 

שתף