בניין על-שם דניאל וולף

19.01.2011

שתף

 
בניין על-שם דניאל וולף
בניין על-שם דניאל וולף
אדריכל: אריך מנדלסון

 

הבניין על-שם דניאל וולף תוכנן על-ידי האדריכל אריך מנדלסון ב שנת 1939, ובמשך השנים חוּלק במחיצות רבות והוזנח לבלי הכר, עד שבשנת 1998 הוחלט לשמרו. במסגרת זו פירק האדריכל דגן מושלי את המחיצות ופתח את החלל הפרבולי ההפוך. זהו אחד המבנים המעניינים שבנה מנדלסון בארץ ובעולם. בתחום של בנייני תעשייה ומחקר, זהו מבנה ייחודי בכל קנה-מידה. גג הרעפים המקומר בחדות הוא היחיד מסוגו במכון ויצמן למדע ובעבודותיו של מנדלסון. הוא מזכיר מבני ממגורות ומפעלים אירופיים שהיו נפוצים בראשית המאה ה- 20 . מפעל הטורבינות AEG של פיטר בהרנס משנת 1910 הוא אחד הבניינים המפורסמים בצורתו הפשוטה ובגג קמרון הקער שלו, שהפכו לסמל ונודעו כאחד ממבשרי המודרניזם בגרסתו המוקדמת כ- Jugendstil ("סגנון צעיר") הגרמני.
 
30 שנה מאוחר יותר - בבניין זה - העניק מנדלסון משמעות חדשה לקמרונות המוכרים לו מגרמניה ברוח הסגנון הבין-לאומי. בדומה לבית ויצמן, השואב את השראתו מצורת אונייה עם חלונות עגולים, הפך מנדלסון את כל הבניין הזה למעין אונייה גדולה העומדת הפוכה - כשגחון ה"אונייה" משמש גג לבניין, וחלונות אונייה עגולים נראים בחזית.
 
בניין על-שם דניאל וולף
 
החלונות העליונים בתקרת המבנה אינם חלק מעיצוב האונייה, ותפקידם שימושי: הוצאת אוויר חם שמצטבר בחלק העליון של קמרון התקרה. בשיפוץ שבוצע בשנת 1998 נוספה בחלק העליון גם תעלת מיזוג אוויר לשיפור האיוורור. חלונות ריבועיים נוספים ניצבים ישר במסגרות פריקסטים מבטון, בין קשתות בולטות הנושאות ובונות את הקמרון. בעוד תקרת הקמרון במרכז גבוהה ומשמשת להצבת מתקני המחקר, החלל בצד נמוך וכולל התרחבות עם גג ישר הבולט מדפנות האונייה, ומנוצל לשטחי עבודה משרדיים.
 
כיום פועלת במקום מעבדה לתהודה מגנטית למחקר ביו-רפואי על-שם אילזה כץ. בחלל המרכזי מוצבת מערכת MRI מתקדמת, דבר שחייב הפחתה משמעותית של כמות הברזל בסביבה כדי להימנע מפגיעה בתיפקוד המערכת המגנטית. מסיבה זו נוצקה רצפת החלל מחדש עם מוטות נירוסטה ולא ברזל, ודלתות המבנה המקוריות, העשויות ברזל, הוחלפו בדלתות אלומיניום.
 
 

שתף