בסידני לקחנו את הזהב

01.03.2001

שתף

על דוכן המנצחים באולימפיאדה, עם המדליה
 
היא ירתה באקדח, התמודדה בסיף, התחרתה בשחייה, דהרה על גבו של סוס מירוץ, והגיעה ראשונה בתחרות ריצה. סטפני קוק מאנגליה, הזוכה במדליית הזהב באולימפיאדת סידני 2000 ב"קרב חמש" לנשים, היא בוגרת מחנה הנוער הבין-לאומי של היחידה לפעולות נוער במכון.
 
קוק, רופאה בת 28, ילידת סקוטלנד, החלה להתאמן ב"משרה מלאה" רק לפני כשנה, ולאחר מכן עלתה לדירוג אולימפי כתוצאה מהישגיה בתחרות הבין-לאומית ב"קרב חמש" שהתקיימה במכסיקו. בינתיים החליטה להקפיא באופן זמני את הקריירה שלה כרופאה. היא החלה להתאמן ב"קרב חמש", הידוע כאחד מענפי הספורט המורכבים ביותר, והמחייב כושר גופני רב, יכולת התמדה וכישורים טכניים מגוונים, בזמן לימודיה באוקספורד.
 

כיצד מצאת זמן לכל הפעילויות התובעניות האלה בעת ובעונה אחת?

"תמיד שאפתי לדחוס כמה שיותר לחיי", היא אומרת בפשטות אופיינית. עוד חוויה שהספיקה לדחוס לחייה היא בילוי של קיץ אחד במחנה הנוער הבין-לאומי של היחידה לפעולות נוער במכון ויצמן למדע. היא היתה אז בת 18, ואת שהותה כאן היא זוכרת כחוויה שהרחיבה את אופקיה וחיזקה את התעניינותה במחקר רפואי בכלל ובכירורגיה בפרט. בעת שהותה במחנה הנוער במכון השתתפה קוק במחקר בתחום השתלה של מוח עצם, בהדרכתו של תלמיד המחקר (אז) עידו לובין, במעבדתו של פרופ' יאיר רייזנר מהמחלקה לאימונולגיה.
 
אבל אנשים צעירים, בקיץ, לא מגבילים את עצמם לעבודת מחקר במעבדה. קוק זוכרת את הקיץ הישראלי שלה כבילוי חברתי נפלא, שכלל הליכה בוואדיות במדבר יהודה, לימוד טכניקות הישרדות בטבע, ושחייה מרעננת בנחלי הגולן. כמה מהחברים שרכשה במחנה הנוער הבין-לאומי נותרו חבריה הקרובים גם כיום.
 

האם עיסוקיך במדע ובספורט נפגשים?

כאשר מתאמנים בפעילות ספורטיווית ברמה גבוהה, אנחנו דוחפים את הגוף לשיאי היכולת שלו, דבר שאני מבינה היטב, הודות להשכלתי בתחומי האנטומיה והפיסיולוגיה.
 
התהילה, כידוע, היא עניין שקל להתמכר אליו, ובכל זאת, נראה שעל אף פיתויי הספורט המקצועני, קוק תניח בקרוב את חרב הסיוף שלה, תתלה את נעלי הריצה ותחליף אותם באזמל מנתחים. "נדרש לי מעט זמן כדי להחליט מה אני באמת רוצה, ובסופו של דבר אני אוהבת את הרפואה, ומרגישה כי השגתי את כל מה שרציתי מהספורט. בעתיד, אולי אתמחה ברפואת ספורט".
 
סיף
 

קרב חמש

"הספורטאים המושלמים הם אלה המתחרים ב'קרב חמש", אמר הפילוסוף היווני אריסטו, בסיכום רישומיו מהאולימפיאדות העתיקות. "בגופם של אלה, הכוח והמהירות חוברים זה לזה בהרמוניה מושלמת".
 
אבל אריסטו מעולם לא ראה אישה מתחרה ב"קרב חמש" כמו יתר התחרויות האולימפיות "קרב חמש"  הקדמון, שהוכנס לרשימת מקצועות הספורט האולימפיים בשנת 708 לספירה, תוכנן בשביל אנשי ספרטה הקשוחים. רק בשנת 1912 שולב המקצוע הספורטיבי הזה גם באולימפיאדות המודרניות, וגם אז היתה התחרות בו פתוחה לפני קצינים בלבד.
 
בשלב הראשון של התחרות ב"קרב חמש" נדרשים המתחרים לירות באקדח אוויר 20 פעמים במטרה בגודל של 17 ס"מ, ממרחק של 10 מטרים בתוך 40 שניות. אחר כך בא תור ההתמודדות בסיף. בשלב זה קופצים המתחרים לבריכת השחייה ומתחרים במסלול בן 200 מטרים בסגנון שחייה מעורב. עם סיום המשחה ניתנות להם 20 דקות בלבד להתארגן לקראת מירוץ הסוסים. התחרות מסתיימת בריצת 3000 מטרים (כאשר המתחרים מזנקים בהפרשי זמן מתאימים לניקוד שצברו בתחריות הקודמות ). הראשון שחוצה את קו הסיום בתחרות אחרונה זו מוכרז כמנצח. אולימפיאדת סידני 2000 היתה הפעם הראשונה שבה השתתפו נשים בתחרות "קרב חמש".

שתף