החלפת מיקוד

חברת 3i הודיעה באחרונה על גרסה חדשה של Phasor, מערכת הגירוי האופטי ההולוגרפית-דיגיטלית שלה. החידוש בגרסה החדשה, הקרויה Phasor 2-Photon, מתבטא בהוספת טכנולוגיית המיקוד הזמני. טכנולוגיה זו – השייכת לחברת "ידע", הזרוע המסחרית של מכון ויצמן למדע – תשתלב עם שיטות ההדמיה המתקדמות – מיקרוסקופיה דו-פוטונית ומיקרוסקופיה קונפוקלית באמצעות הדיסק המסתובב. מעבר לכך, גרסה זו מציעה את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר לשימושים בנוירוביולוגיה: גירוי אופטו-גנטי של תאי עצב ודימות סידן למדידת התגובה העצבית. זהו המוצר המסחרי הראשון שמשתמש בטכנולוגיית המיקוד הזמני, אותה פיתחו פרופ' דן אורון ופרופ' ירון זילברברג, מהמחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות במכון ויצמן למדע.

בין השאר, מאפשר ה-Phasor למדעני מוח לגרות באופן בררני ובאמצעים אופטיים את תאי העצב שברקמת המוח. שיטה זו עשויה לסייע בהבנת אופן פעולתם של מעגלי המוח. הוספת המיקוד הזמני משפרת את רמת הדיוק שבה מערכת ה-Phasor יכולה לגרות תא עצב אחד ויחיד, מבלי להשפיע על תאי העצב השכנים לו – בייחוד כאשר משתמשים במערכת ה-Phasor 2-Photon כדי לייצר גירוי חזק במיוחד.

הולוגרמה דיגיטלית בקוטר 32 מיקרון מוקרנת על חתיכה מהמוח, באמצעות מיקרוסקופ ה-Phasor Multiphoton on a VIVO 2-Photon.מימין: צילום במיקוד זמני; משמאל: צילום ללא מיקוד זמני; במרכז: סופראימפוזיציה של שני הצילומים, שנועדה להראות את ההבדל הדרמטי בין שתי השיטות, כאשר הצילום במיקוד זמני הוא באדום, והצילום ללא מיקוד זמני הוא בירוק. קל לראות, שהצילום ללא מיקוד זמני מציג נפח לא-רצוי גדול הרבה יותר