המלחמה הקרה

פרופ' לאה אייזנבך היא חלוצה בתחום הקריו-אימונותרפיה, שיטה חדשנית לטיפול בסרטן המשלבת שתי גישות מקובלות: קריו-ניתוחים, מהמלה היוונית cryo שפירושה "קר כקרח", ואימונותרפיה, המשתמשת בכלים של המערכת החיסונית. במעבדה, השילוב מניב תוצאות מבטיחות.

פרופ' אייזנבך, מהמחלקה לאימונולוגיה של מכון ויצמן למדע, החלה לבצע ניסויים בקריו-אימונותרפיה לפני כעשור, כאשר רופא שהתמחה במעבדתה הציע להתעמק בקריו-ניתוחים. למעשה, קריו-ניתוחים אינם ניתוחים כלל, אלא החדרה חוזרת של מחט שהוקפאה בחנקן נוזלי לתוך הגידול. כתוצאה מהקיפאון וההפשרה החוזרים ונשנים, תאי הגידול מתפוצצים ומתים. בעשורים האחרונים גבר השימוש בשיטה זו לטיפול בסרטן הערמונית, הכבד, הכליות ואיברים אחרים, מפני שהיא מזיקה פחות לרקמות הסובבות את הגידול מאשר ניתוח רגיל. אך יש לה יתרון נוסף: הסרת הגידול בדרך זו גורמת דלקת, שמפעילה את המערכת החיסונית ומניעה אותה להילחם בסרטן. אך הפעלה זאת לא בהכרח מונעת את התפשטות הסרטן לאיברים אחרים ואת היווצרותן של גרורות. כיוון שכך, המטרה של הגישה המשולבת, קריו-אימונותרפיה, היא להגביר את יעילות התגובה החיסונית, במיוחד נגד היווצרות הגרורות.

לפני מספר שנים ביצעו חברי קבוצתה של פרופ' אייזנבך קריו-ניתוחים בעכברים עם גרורות סרטניות בָּרֵיאוֹת, ולאחר מכן הזריקו תאים דנדריטיים לאותם העכברים. תאים אלה מזהים חיידקים, סימנים לסרטן וסכנות אחרות, ומפעילים את המערכת החיסונית בהתאם. העכברים שקיבלו את זריקות התאים נשארו בריאים במשך זמן רב יותר, ושרדו יותר זמן מאשר העכברים שטופלו בקריו-ניתוחים בלבד. יחד עם זאת, בסופו של דבר, רק חצי מהם נשארו בחיים.

בבלוטת לימפה בריאה, תאים דנדריטיים (בירוק) יוצרים רשתות שבהן נודדים תאי ה-T (באדום). צילום: מעבדתו של ד"ר גיא שחר

במחקר החדש שבוצע במעבדתה של פרופ' אייזנבך הצליחה תלמידת המחקר זויה אלטבר, תוך שיתוף פעולה עם חברי מעבדה אחרים, לשפר תוצאות אלה. כפי שדווח בכתב-העת המדעי Cancer Immunology and Immunotherapy, הם טיפלו בעכברים עם גרורות בָּרֵיאוֹת בשיטה הקודמת – כלומר בקריו-ניתוחים והזרקת תאים דנדריטיים – אך הוסיפו לכך הזרקה של מולקולות הקרויות CpG-ODNs, הידועות בכך שהן גורמות לתגובה חיסונית חזקה. מולקולות אלה, הקיימות על פני השטח של חיידקים ונגיפים, נקשרות לקולטני התאים הדנדריטיים, וגורמות לתאים אלה להניע שרשרת של אותות ביוכימיים, המובילים להפרשת חומרים חיסוניים שונים, ולהפעלתם של תאי ה-T הרוצחים של המערכת החיסונית – אשר נלחמים בסרטן.

המדענים מצאו, כי לאחר כשבוע ממתן הטיפול הייתה רמתם של חומרים חיסוניים, הקרויים ציטוקינים, בדם העכברים גבוהה מהרגיל. כמו כן, רמת תאי ה-T הרוצחים שלהם הייתה גבוהה בבלוטות הלימפה ובאיברים אחרים. חשוב מכך, לעכברים שקיבלו את הטיפול החיסוני הכפול כמעט ולא היו גרורות בָּרֵיאוֹת, וכשלושת רבעים מהם נשארו בחיים – שיפור ניכר לעומת המחקר הקודם.

יתר על כן, כאשר הזריקו המדענים תאים סרטניים לעכברים ששרדו, חיסלה המערכת החיסונית שלהם את אותם התאים, ולא נוצרו גידולים. נראה כי תאי ה-T, וחלקים נוספים של המערכת החיסונית שלהם, זכרו את תגובתם לגידול הקודם, ובכך הגנו על העכברים מפני חזרת הסרטן.

במחקר השתתפו ד"ר מאיר אזולאי, ד"ר גל כפרי, עזרא ואדעי וד"ר אסתר צחובל, כולם ממעבדתה של פרופ' אייזנבך.

חברת "ידע", זרוע היישומים הטכנולוגיים של מכון ויצמן למדע, רשמה פטנט על השיטה החיסונית הכפולה המלווה את הקריו-ניתוחים. ייתכן שיישום עתידי של השיטה הכפולה יוכל לסייע בטיפול בסוגים שונים של סרטן, ובמניעת התפשטותן של גרורות בגוף.