הנגיפים באים

ד"ר נעם שטרן-גינוסר
"נגיף", אומרת ד"ר נעם שטרן-גינוסר, "מתקיים על הגבול של עולם החי. הוא אינו יכול להתרבות בכוחות עצמו, ולכן, לפי התפיסה הרווחת, הוא אינו יצור חי במלוא מובנו של המונח הזה. כדי להתרבות, הוא נאלץ לפרוץ אל תוך תא חי, ולנצל את מנגנון השיעתוק שלו. כך נגרם זיהום נגיפי". בתא הנתון למתקפה או לזיהום נגיפי מתחוללים שינויים מגוונים. חלקם נובעים מהתנהגות הנגיף, ואילו שינויים אחרים עלולים להתרחש כאשר התא מגיב אל האורחים הלא-רצויים.

ד"ר שטרן-גינוסר, מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע, חוקרת את יחסי הגומלין שבין הנגיף לבין הגוף המארח, ולמעשה משמשת כמעין "מזהה פלילית" של זיהומים נגיפיים. שיטת הזיהוי מתבססת על איתור שינויים במנגנון שבמסגרתו מעתיק התא את הדי-אן-אי שלו לאר-אן-אי השליח, ומתרגם את ההוראות שהועברו באר-אן-אי לחלבונים. ממצאיה עשויים אולי לסייע, בעתיד, בפיתוח שיטות לחיסול ממוקד של נגיפים הגורמים מחלות.

אחד מהנגיפים שחוקרת ד"ר שטרן-גינוסר קרוי "ציטומגלוירוס" (CMV). נגיף זה נפוץ מאוד, על אף שרוב האנשים כלל אינם מודעים לכך שהם נושאים אותו בגופם. עם זאת, במקרים נדירים עשוי הנגיף לגרום מחלות, בעיקר בנשים בהריון (ולגרום נזק לעובר), או באנשים בעלי כשל חיסוני, כמו חולים בתסמונת הכשל החיסוני, איידס.

ה-CMV הוא הנגיף הגדול ביותר שגורם זיהומים בבני-אדם, ומחזור ההתרבות והזיהום האיטי שלו הופכים אותו לנושא מחקר מעניין במיוחד. במהלך מחקרה הבתר-דוקטוריאלי של ד"ר שטרן-גינוסר, במעבדתו של פרופ' ג'ונתן ויסמן באוניברסיטת קליפורניה שבסן-פרנסיסקו, הצליחה המדענית לחשוף את תהליך הייצור של עשרות חלבונים שמייצר ה-CMV – שעד אז כלל לא היה ידוע כי יש להם חלק בזיהומים נגיפיים.

במעבדתה במכון ויצמן למדע שואפת ד"ר שטרן-גינוסר להבין איך ומתי מתורגמים גנים שונים לחלבונים, ואיך תהליך זה מושפע מזיהומים. מעֵבֶר לכך, היא עובדת על "מפה גלובלית" של השינויים המתחוללים בתא כאשר הוא מארח נגיפים, ובוחנת את תפקידי החלבונים שהיא ועמיתיה גילו.

אבל זה אינו הנגיף היחיד שד"ר שטרן-גינוסר חוקרת במעבדתה. באחרונה היא החלה לבחון את נגיף השפעת. שלא כמו ה-CMV – אשר עלול להתגנב בשקט ולחיות פחות או יותר בשלום עם הגוף המארח – מכריזה השפעת על מתקפה חזיתית, שעשויה לגרום תגובה חזקה בגוף. בנוסף, נגיפי השפעת קטנים במיוחד. בדומה לעבודתה עם נגיף ה-CMV, גם במקרה הזה עובדת ד"ר שטרן-גינוסר על זיהוי יחסי הגומלין בין נגיף השפעת לגוף המארח, כאשר היא מצפה לגלות דפוס אחר לחלוטין מזה של ה-CMV.

ד"ר שטרן-גינוסר גדלה בירושלים, וקיבלה את הדוקטורט שלה באימונולוגיה מהאוניברסיטה העברית. כתלמידת מחקר היא בחנה את הזיהומים הנגיפיים מנקודת מבטו של הנגיף; כלומר, ההגנות שנוקטים הנגיפים כדי לחמוק מהמערכת החיסונית. לימודיה הבתר-דוקטוריאליים באוניברסיטת קליפורניה התאפשרו במסגרת התוכנית של מכון ויצמן למדע לקידום נשים במדע, במימון קרן קלור ודונלד זוסמן.

ד"ר נעם שטרן-גינוסר אוהבת לטייל ולעשות "טרקים". לירח הדבש שלה נסעה עם בן זוגה לטיול אופניים בקפריסין.