חשיבה חיובית

פרופ' אלי וקסמן. קרינה קוסמית

אסטרונומים שניתחו נתונים שהעביר לוויין המחקר "פמלה" זיהו תופעה מפתיעה: שטף חזק של פוזיטרונים – שהם מעין "אלקטרונים הפוכים": הם שווים כמעט בכל לאלקטרונים, אלא שמטענם החשמלי חיובי (בעוד מטענם החשמלי של האלקטרונים, כידוע, הוא שלילי). תצפית זו עוררה, כמובן, את השאלות, כיצד נוצרים הפוזיטרונים האלה, מתי, היכן, ואיך הם מתקדמים בגלקסיה.
זה המקום לומר, שעצם קיומם של פוזיטרונים אלה אינו מפתיע. האסטרופיסיקאים, למעשה, מצפים לכמות מסוימת של פוזיטרונים אשר נוצרים כתוצאה מהתנגשות של הקרינה הקוסמית בגז הבין-כוכבי. התנגשות זו יוצרת מספר חלקיקים שבמהלך דעיכתם נוצרים, בין היתר, גם פוזיטרונים. אלא שהתצפיות האחרונות הראו, שביקום קיים שטף פוזיטרונים גדול בהרבה מהכמות שלה ציפו בהתבסס על ההתנגשויות האלה.

ניסיונות רבים לפתור את החידה הזאת לא צלחו, וכך עלו השערות, כי הכמות הגדולה למדי של פוזיטרונים עודפים נוצרת בתהליך שבו מעורב "החומר האפל", שיש סימנים שונים לקיומו (במיוחד הכבידה שהוא מפעיל, כנראה).

פרופ' אלי וקסמן ותלמידי המחקר (דאז), כפיר בלום ובועז כץ, ניסו למצוא פתרון לתעלומה מבלי להסתמך על החומר האפל, תוך ניסיון להבין כיצד מתקדמים הפוזיטרונים האלה בגלקסיה. על אף שלא קיים מודל בסיסי המתאר את תנועת הפוזיטרונים בגלקסיה, הם הצליחו למצוא דרך לחשב חסם עליון לכמותם של הפוזיטרונים שייווצרו וינועו בגלקסיה, גם ללא הסתמכות על חומר אפל כלשהו.

נתונים שהגיעו באחרונה מלוויין המחקר AMS הראו, שאכן, שטף הפוזיטרונים אינו עובר את החסם העליון שחישבו מדעני המכון, אלא מתקרב אליו באנרגיות גבוהות. לפיכך, מקור הפוזיטרונים הוא ככל הנראה בהתנגשויות קרינה קוסמית בגז הבין-כוכבי, ואין צורך להניח שבתהליך היווצרותם מעורב חומר אפל כלשהו. הודות להבנה זו מספקות כעת מדידות AMS מידע חשוב על בריחת הקרינה הקוסמית מהגלקסיה לחלל הבין-גלקטי.