ליל המדענים 2014

15.09.2014

אירועי "ליל המדענים", המתקיימים לילה אחד בשנה בחסות האיחוד האירופי ומשרד המדע הטכנולוגיה והחלל, מאפשרים הצצה חד פעמית אל מוסדות המחקר, המדע והחינוך כפי שהם - בלילה. מכון ויצמן למדע פותח גם הוא את שעריו לציבור הרחב ומציע מפגש עם מדענים, הדגמות מדעיות ופעילויות מגוונות, מחכימות ומשעשעות לכל המשפחה. "ליל המדענים" יתקיים ביום חמישי, 18 בספטמבר החל מהשעה 17:00 ועד 22:00. ליל המדענים מתקיים השנה בסימן מדעי הים.

 

מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, מזמין את הציבור לקחת חלק בשורה ארוכה ומגוונת של פעילויות, שיתקיימו בקמפוס המכון ובערי הסביבה.

 

הפעילויות אינן כרוכות בתשלום.

  • סיור במרכז המבקרים של מכון ויצמן למדע, אשר מציג לאורחיו את חייהם של המדענים והתגליות המדעיות הגדולות שמשנות את חיינו בכל יום.
  •  "סיפורים על ים וגלים"-מופע פלייבק של אנסמבל קרטושקס (תיאטרון אימפרוביזציה).
  • חוקרים מתחת לפני הים – מגוון הרצאות מדעיות באולם אבנר:

בין מים זורמים לשיכורים מהלכים/ד"ר יניב אדרי, המחלקה למדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת, הפקולטה לכימיה, מכון ויצמן למדע

מהברז לסביבה וחזרה: הסיפור של זיהום מים /ד"ר ישי דרור, המחלקה למדעי כדור הארץ  וכוכבי הלכת, הפקולטה לכימיה, מכון ויצמן למדע

על אצות זעירות ווירוסים ענקיים – מרוץ החימוש הכימי באוקיינוסים / ד"ר דניאלה שץ, המחלקה למדעי הצמח, הפקולטה לביוכימיה, מכון ויצמן למדע.

  • מים שמיים וחלל הרצאות מדעיות באולם וייסמן:

חלון לים טיטאן (ועולמות אחרים)/ פרופ' עודד אהרונסון, המחלקה למדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת, הפקולטה לכימיה, מכון ויצמן למדע

*ההרצאה תתקיים בכיכר הדשא מול אולם וייסמן

האטמוספירה שמעלינו/ אילן מנוליס, המחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה, הפקולטה לפיסיקה, מכון ויצמן למדע

  • שיגור טילי מים- מה הקשר בין בקבוק  לטיל?
  • סיורים והדגמות מדעיות בגן המדע על שם קלור

-         ועוד הדגמות ופעילויות רבות אחרות

 

כאמור, מלבד הפעילויות בשטח הקמפוס, יפעילו מכון דוידסון לחינוך מדעי ומכון ויצמן למדע בערי הסביבה מפגשי "קפה מדע"- שיחות עם מדענים באווירת בית קפה:

  • אשקלון, המרכז למחוננים – " זה מריח לא טוב": מה קורה כשתקשורת כימית יוצאת משליטה". תקשורת כימית היא דרך של העברת מידע באמצעות חוש הריח. ידעתם שבני אדם משתמשים בתקשורת כימית לא פחות מבעלי חיים אחרים, ואפילו לא מודעים לכך? בחירת בן-זוג, יכולת להריח פחד, שינויים הורמונליים ופיזיולוגיים -  כל אלה ועוד הם אפקטים המתווכים על ידי חוש הריח.
  • נס ציונה, אשכול פיס – מחפשים תרופה לסרטן. מהי מחלת הסרטן, כיצד היא מתפתחת, מהם הטיפולים הקיימים כיום ומהם החידושים המדעיים בתחום.
  • רמלה, אשכול פיס - מחלת הפרקינסון: על חומר שחור, חומרי הדברה, חלבונים ששוקעים ועוד – מהי מחלת הפרקינסון, גורמי סיכון ומאפיינים התנהגותיים והתרופות לטיפול במחלה.
  • באר יעקב, בית גיל הזהב – אבולוציה: לא מה שחשבתם. האבולוציה מתרחשת כל הזמן, ובכל תחומי החיים, החל מרכישת זיכרון חיסוני ועד לפיתוח עמידות לאנטיביוטיקה. נראה כיצד האבולוציה מתרחשת לנגד עינינו וכיצד האדם רותם אותה למטרותיו.
  • תל אביב, חמד"ע – ג'ט לג חברתי - תקתוק השעון (הביולוגי) בעידן המודרני. בניגוד לתפיסה הרווחת בדבר קיומו של שעון ביולוגי אחד הממוקם במוח, לאחרונה נמצא שביונקים מתקתקים מליוני שעונים במקביל. השעונים מתאמים בין ההתנהגות והפיזיולוגיה של הפרט הנושא אותם לבין הצרכים המשתנים כתלות בזמן במהלך היממה. כיצד מודדים השעונים את הזמן? היכן הם ממוקמים? איך הם בנויים? האם הם מתקשרים זה עם זה? ואיך השעון מתפקד כיום, תחת אורח החיים המודרני של האדם?

 

פרטים נוספים ותוכנית מלאה של אירועי "לילה מדענים" ניתן למצוא באתר האינטרנט של מכון דוידסון לחינוך מדעי.

 

שתף