מדעני מכון ויצמן מציגים: עולמות מקבילים – עכשיו, כאן ובכל מקום

29.04.2012
בתערוכה שתיפתח מחר (שני) בגלריה דניאל, שדרות רוטשילד 27 תל-אביב, מנסים מדעני מכון ויצמן למדע לגרום לנו להתיידד עם העולמות המקבילים הרבים, המתקיימים לצידנו, מבלי שרובנו מודעים לקיומם. תאי העצב במוח, השולטים בחושינו ובתחושותינו, אינם מודעים לעולמו של האור המשחק משחק קוונטי מורכב עם החומר. החוקים השולטים במערבולות האטמוספריות אינם מתחשבים בעולמם של הגנים, המקיימים ביניהם רשת מורכבת, בעלת חוקים משלה. תאי הצמחים המשתמשים באנרגיית השמש ומייצרים את החמצן שאנחנו נושמים, חיים בעולם אחר לחלוטין מעולמם של חלקיקים המגיעים מקצוות היקום, חודרים דרך גופנו, חולפים בכדור-הארץ לעומקו – ונעלמים במעמקי החלל כלעומת שבאו.

כל העולמות האלה דרים בכפיפה אחת בעולם שבו אנחנו הולכים לעבודה, לקניות, ולשתות משהו עם חברים בבר.

כדי לראות את העולמות המקבילים יש להביט לעומק הנכון, לגודל הנכון, במהירות הנכונה, בטווח הגלים הנכון, ובטמפרטורה הנכונה. זה בדיוק מה שעושים מדענים, תיאורטיקנים ונסיינים כאחד. הם ממקמים את הקיום האנושי בהקשר רחב יותר, מובן יותר מצד אחד, ומעלה תהיות חדשות מצד שני.

הדימויים המוצגים בתערוכה זו אינם עבודות אמנות, וגם אינם מוצגים דידקטיים. הם חושפים תופעות מעולמות לא ידועים, ומציגים אותן, לראשונה, במערכת זמן-מקום-הקשר אחידה, שמאפשרת לנו לצפות בהן ולנסות להכילן. אוצר: יבשם עזגד.

התערוכה תיפתח בערב "מדע על הבר" שבמסגרתו יצאו 55 מדענים ותלמידי מחקר מצטיינים ממכון ויצמן למדע ל-55 ברים ובתי-קפה נבחרים בתל-אביב, ויספרו לבליינים על שאלות מדעיות פתוחות ועל חדשות מחזית המדע.

גלריה דניאל, שדרות רוטשילד 27 תל-אביב, 30 באפריל – 15 במאי.
שעות פתיחת הגלריה: שני-חמישי 17:00-11:00, שישי: 13:30-11:00

הישרדות | אורי אלון וחברי קבוצתו
הדמיון בין תאים אינו מבטיח להם אחדות גורל. למשל, תאים סרטניים מאותה רקמה מגיבים בדרכים שונות לניסיונותינו לחסל אותם באמצעות תרופות (כמותרפיה). חלקם אכן מתים כתוצאה מהחשיפה לתרופה (אדום), אבל לרוע המזל, חלקם מתגברים (כחול). הבנת מנגנוני ההישרדות עשויה לשפר את יכולתנו לפגוע בתאים הסרטניים.

מידע נוסף, ותמונות נוספות, אפשר לקבל במשרד דובר מכון ויצמן למדע 08-934-3856