מצלמים את הזמן

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.09.1996

שתף

מימין: ד"ר דניאל זייפמן וד"ר עודד הבר עם המערכת הניסויית החדשה
 
מערכת חדשה לדימות תלת ממדי פותחה על ידי ד"ר דניאל זייפמן וד"ר עודד הבר מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים במכון. המערכת מבוססת על שתי מצלמות וידיאו רגילות המצלמות דרך מרקע פלורוסצנטי. האזור הנדגם מואר בהבזק אור וכאשר חלקיקי האור (פוטונים) המוחזרים מפני השטח פוגעים במרקע הפלורוסצנטי, הם יוצרים על פניו זיק אור שדועך בהדרגה. מצלמה אחת מצלמת באופן קבוע ומתמשך את פני השטח הנדגמים, בעוד המצלמה האחרת נפתחת לפרק זמן קצר מאוד (מיליארדית השנייה). כך, למעשה, "פורסת" המצלמה השנייה "פרוסה" צרה מאוד של זמן, דבר שמאפשר לקבוצה קטנה ומוגדרת של פוטונים לנוע מהמרקע הפלורוסצנטי ולהיקלט במצלמה.
 
מכיוון שכידוע, מהירותם של חלקיקי האור קבועה (כ- 300 אלף קילומטרים בשנייה), ומכיוון שגם קצב הדעיכה של המרקע הפלורוסצנטי ידוע, יכולים המשתמשים במערכת זו לדעת בדיוק כמה זמן נדרש לפוטון מסויים להגיע מפני השטח הנדגם עד ללוח הפלורוסצנטי. על פי הנתונים האלה אפשר לדעת את המרחק המדוייק שבין פני השטח הנדגם לבין המרקע הפלורוסצנטי. כך אפשר לקבל מיפוי תלת ממדי של כל נקודה על פניו של השטח הנדגם.
 
המערכת החדשה עשויה לשמש ביישומים שונים בתחומי הרובוטיקה והמיפוי באמצעות לוויינים ותצלומי אוויר. חברת "ידע" הממונה על השימושים המסחריים בפירות המחקרים שמבוצעים במכון ויצמן למדע, הגישה בקשה לרישום פטנט על מערכת הדימות התלת ממדי החדשה
 
 
 

שתף