פרופ' עזרא גלון, 2014-1927

23.02.2014

פרופ' עזרא גלון, 2014-1927

פרופ' עזרא גלון, מהמחלקה למדעי הצמח, מת באחרונה. פרופ' אבי לוי אומר לזכרו: "עזרא נולד לדוד ולארנה גלון בשנת 1927, בעיירה קטנה סמוכה ללייפציג, גרמניה, ובשנת 1933 עלה לארץ ישראל. הוא היה חניך בית הספר המיתולוגי לחקלאות, 'כדורי', ושירת כמפקד בפלמ"ח. עזרא היה חבר ביחידה לגנטיקה של הצמח במכון ויצמן למדע, שייסד חיים ויצמן בתחילת שנות ה-50 של המאה ה-20, וקיבל תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית ב-1959. תוך כדי לימודיו ולאחריהם שירת במילואים במלחמות ישראל. הוא ייסד את המחלקה לגנטיקה של הצמח, לימים המחלקה למדעי הצמח, ועמד בראשה. בהמשך כיהן כדיקן הפקולטה לביוכימיה, כדיקן מדרשת פיינברג, וכן במספר תפקידים במישור הלאומי. הוא הדריך סטודנטים רבים שהיו לחוקרים מובילים בחזית המחקר בתחומי מדעי הצמח והחקלאות.

"עזרא היה חלוץ בחקר תרביות רקמה של צמחים ורגנרציה. הוא תרם להבנת יחסי הגומלין שבין הציטופלסמה וגרעין התא, ופיתח שיטות ליצירת בני-כלאיים בדרך של איחוי הציטופלסמה והגרעין של מינים שונים. הוא חקר את הבקרה הגנטית והפיסיולוגית של קביעת המין בצמחי מלפפון, מחקר שהוביל לפיתוח זני מלפפונים חדשים, את חלקם מגדלים עד היום. הוא פירסם יותר מ-200 מאמרים מדעיים ושישה ספרים מדעיים. ספרו השביעי, שנכתב לפני כשנתיים, עוסק בהיסטוריה המוקדמת של המחלקה למדעי הצמח במכון.

"עזרא היה מדען יצירתי, קפדן, בעל יושרה, ומסור כולו למצוינות מדעית. הוא היה אדם בעל תרבות, שראה חשיבות רבה גם בהיבטים האנושיים של עבודתו. הוא סבר, כי מצוינות מדעית היא תנאי הכרחי, אך לא מספיק, להשתייכות למחלקה: חשוב שמדענים יידעו גם להיות בני-אדם. מורשת זו, אותה הנחיל ב-35 שנות כהונתו כראש המחלקה, מדריכה אותנו עד היום. אשתו של עזרא, פרופ' מרגלית גלון, הלכה לעולמה לפני כשנתיים. הזוג הותיר אחריו שני בנים, איתן ואודי, שמונה נכדים ונין אחד".

יהי זכרו ברוך.