אונייה הנישאת על גלים: בית ויצמן נפתח מחדש לקהל לאחר תהליך שימור מקיף

דו"ח, תרבות-אמנות-ספרות
03.07.2017

הארגון הבינלאומי Iconic Houses הודיע כי בית ויצמן בתכנונו של אריך מנדלסון יהיה המבנה הראשון בישראל שיצורף למועדון "הבתים האיקוניים"

מאגר מים מסתורי מתחת למרפסת המזרחית, מעטפת שעם מבודדת בקירות ומערכת ניקוז נסתרת בעמודי הבריכה – אלה רק כמה מהגילויים החדשים בבית ויצמן שעבר בשנה החולפת תהליך שימור מחמיר, ונפתח בימים אלה מחדש לקהל הרחב.

יותר מ-80 שנה לאחר הקמתו, ביתו של הנשיא הראשון של מדינת ישראל שתוכנן על ידי אחד מענקי האדריכלות המודרנית, אריך מנדלסון, ממשיך לעורר עניין חובק עולם. במקביל לפתיחתו המחודשת לקהל, הארגון הבינלאומי Iconic Houses ("בתים איקוניים") החליט לצרף את בית ויצמן לשורותיו. בכך הופך בית ויצמן למבנה הראשון בישראל שנכלל ברשת, לצד יצירות מופת אחרות של האדריכלות המודרנית כמו "הבית על האשד" (Fallingwater) בתכנונו של פרנק לויד רייט, וילה טוגנדהאט (Vila Tugendhat) של לודוויג מיס ון דר רוהה ועוד כ-150 בתים ברחבי העולם.

כדי להימנות על מועדון "הבתים האיקוניים" יש לעמוד בשתי דרישות עיקריות: ראשית, להיות מוכר כ"מבנה בעל משמעות יוצאת דופן בארכיטקטורה המודרנית", ושנית, להיות "פתוח לציבור". החברות במועדון מציבה את בית ויצמן על מפת היעדים של שוחרי אדריכלות ותיירים מרחבי העולם באמצעות אתר האינטרנט המקיף של הארגון בכתובת iconichouses.org. בנוסף, הארגון יוזם מדי שנה ימי עיון וכנסים המתארחים בבתים השונים החברים ברשת.

"בניין חד-פעמי"

גולת הכותרת של תהליך השימור היא שחזור הטיח המקורי כפי שהיה עם הקמת הבית ב-1936. שחזור זה יצא לפועל בעזרת תצלומים היסטוריים שתיעדו את הבית וכן בעזרת דגימות מהטיח המקורי שהסתתר מתחת לשכבות טיח וצבע שנוספו בסבבי שיפוץ קודמים. הבית שהיה מאוכלס ופעיל עד למותה של רעייתו של חיים ויצמן, ורה, ב-1966, שופץ לראשונה ב-1978 ונפתח באותה שנה לראשונה כמוזיאון לקהל הרחב. ב-1999 בוצעו בפנים הבית ובאוסף שימור ושיחזור בתכנון ובפיקוח האדריכל הלל שוקן. אדריכלית השימור טל איל הובילה את סבב השיפוצים הנוכחי שהתמקד בחלקים החיצוניים של הבית. איל היא בוגרת הפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון ובעלת משרד אדריכלות עצמאי המתמחה בשימור. בעבר עבדה איל בצוות השימור העירוני של עיריית תל אביב-יפו, והייתה חלק מצוות ההכנה של תוכנית השימור העירונית והגשת מועמדות העיר לתואר "עיר מורשת עולם" של אונסק"ו.

איל, שמלווה את הבית בשנים האחרונות, מתפעלת מהחיבור בין האדריכלות המודרנית שצמחה באירופה לבין האדריכלות המקומית הים-תיכונית: "הבית ניצב על גבעה מבודדת ברחובות כמו אונייה הנישאת על גלים; 'בית מזרחי' במידה כזאת ש'איש מערבי' יוכל לגור בו, כפי שבחר לתאר זאת מנדלסון. בית-חצר עם בריכה במרכזו ודגש גדול על מיזוג טבעי: פתחים גדולים סביב הבריכה, חלונות עליונים עגולים וקטנים בחזית הדרומית, שכבת הפרדה של 60 ס"מ בין המרפסות לחדרי האירוח שמולאה בלבני איטונג גדולות – מחסום פיסי למעבר חום מהמרפסות אל הבית, עיטוף של הבית בבידוד שעם אנכי, חלונות עם זגוגית כפולה ובתווך חומר מסנן קרינה. פרטים אלה לצד פרטים רבים אחרים הופכים את הבניין הזה לחד-פעמי בנוף הארצישראלי".

סבב השימור הנוכחי הוא תולדה של תהליך תיעוד ומחקר מקיף של גנזך יד ויצמן בשיתוף אייל שהסתיים ב-2014, וכלל איסוף תצלומים, חשבוניות, תכניות אדריכליות והתכתבויות של משפחת ויצמן עם האדריכל מנדלסון ("הם התכתבו המון בהודעות טלגרפיה. ממש כמו וואטסאפ – הוא שולח לו היום, וההוא עונה לו מחר", מספרת איל). המידע ההיסטורי הרב שנאסף חשף פערים בין מצבו הנוכחי של הבית לבין התכנון והביצוע המקוריים. מלבד הטיח, שוחזרו בעזרת תצלומים היסטוריים הריצופים המקוריים בקומת הקרקע שהוחלפו ב-1978. בנוסף, הבריכה בחצר הפטיו מולאה במים, באופן המאפשר השתקפות של המגדל ושל גרם המדרגות הלולייניות במרכזו – רכיב חשוב בחזון של מנדלסון. מילוי הבריכה התאפשר, לראשונה מאז נהפך הבית למוזיאון, על ידי הגבהת הקרקעית והקטנת נפח הבריכה בהתאם לתקנות הבטיחות.    

"הסיפור הוא לא רק הבית עצמו. הסיפור הוא האחוזה כולה – שכוללת גן מרהיב של כמעט 50 דונם שגם הוא תוכנן על ידי מנדלסון. בנוסף, האחוזה כוללת את 'בית השומר' או 'השער' ואת 'בית הבאר'. כל אלה תוכננו על ידי מנדלסון עם הקמת הבית", מספרת איל ומסמנת את היעדים הבאים של פרויקט השימור הנמשך של אחוזת ויצמן.  

עם פתיחתו מחדש חוזר הבית להציע סיורים ופעילויות לקהל הרחב המאורגנים על ידי "יד חיים ויצמן", ובכלל זאת מגוון תכניות חינוכיות המותאמות לשכבות גיל שונות – מבתי ספר יסודיים ועד תלמידי תיכון – בעברית, אנגלית ובערבית. בנוסף, הבית ייפתח לראשונה לכנסים ואירועי חברה ייחודיים.  מלבד המראה המחודש, תתלווה השנה לסיורים בבית משמעות היסטורית מיוחדת עם ציון 100 שנה להצהרת בלפור, לאור התפקיד המרכזי שמילא ד"ר חיים ויצמן בגיבוש ההצהרה.

הנכם מוזמנים לבקר ולראות את בית ויצמן כפי שתיכנן אותו מנדלסון בשנות ה-30.

שעות הפעילות: ימים א'-ה' בין השעות 8:00-16:00
(מומלץ להגיע חצי שעה לפחות לפני מועד הסגירה)

כל הביקורים הינם בתיאום מראש בטלפון: 08-9344499

למידע נוסף: http://www.chaimweizmann.org.il

או בטלפון: 08-9343230

תצלומים: מיקלה ברסטו

לקבלת מידע נוסף, תמונות ולתיאום ראיונות:
משרד הדובר - מכון ויצמן למדע
08-9343856 news@weizmann.ac.il

שתף