גילוי נאות

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.11.2006
פרופ' רון נעמן. כמויות קטנות

גלאי זעיר שמשתמש במולקולות אורגניות כדי לבחון בעיות שונות, החל מזיהוי התקף אסטמה ועד לגילוי נוכחות של חומרי נפץ, פותח באחרונה על-ידי צוות רב-תחומי של מדענים ממכון ויצמן למדע: פרופ' רון נעמן מהמחלקה לפיסיקה כימית, פרופ' דוד כאהן מהמחלקה לחקר חומרים ופני שטח, ופרופ' אברהם שנצר מהמחלקה לכימיה אורגנית.

הגלאי, הקרוי  (MOCSER (Molecular Controlled Semiconductor Resistor מסוגל לבחון ולזהות כמויות זעירות של חומרים, עד כמה מאות מולקולות בלבד. זיהוי של כמויות קטנות אלה עשוי להניב מידע רב. למשל, זיהוי רמת תחמוצת החנקן באוויר שאדם מסוים נושף עשוי להעיד כי הוא עובר התקף אסטמה. זיהוי של מולקולות אחרות, הנכללות באוויר שנושב מבעד לבגד של אדם, יכול ללמד אם הוא נושא מתחת לבגדיו חומרי נפץ. זיהוי נוכחות של תחמוצת חנקן במוח יכול להצביע על סוגים מסוימים של נזק או פעילות.

המדענים אומרים, כי השימוש בגלאי החדש לזיהוי התקפי אסטמה יאפשר בעתיד גם לאבחן את המחלה ולחזות התקפים. החלק של הגלאי המזהה תחמוצת חנקן הוא כה קטן, עד שאפשר להציב 82 גלאים כאלה על שבב אלקטרוני. ייתכן שבאמצעות שימוש במולקולות אורגניות שונות אפשר יהיה לייצר בשיטה זו גלאים מיוחדים לזיהוי מזהמים סביבתיים, חומרים אסורים שונים, ומולקולות ביולוגיות.

תרשים הגלאי הזעיר