הדם הוא הנפש

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.03.2001

שתף

מימין לשמאל: פרופ' שרה פוקס עם טל אילני. סטטיסטיקה של קולטנים
 
הקביעה התנ"כית כי "הדם הוא הנפש" (דברים י"ב 32) עשויה לקבל חיזוק מסוים ממחקר שביצעו באחרונה פרופ' שרה פוקס ותלמידת המחקרטל אילני במחלקה לאימונולוגיה של מכון ויצמן למדע ברחובות. במאמר שמתפרסם בימים אלה בכתב העת המדעי "רשומות האקדמיה למדעים של ארה"ב" (PNAS ) מציעות השתיים שיטה אפשרית חדשה לאיבחון חולים במחלת הנפש סכיזופרניה באמצעות בדיקת דם פשוטה יחסית.
 
סכיזופרניה היא מחלת נפש המתבטאת בפיצול בין תיפקודי הרגש והריגוש לבין תיפקודי החשיבה וההכרה. המנגנון הביולוגי המוביל להתפתחותה של מחלת נפשזו עדיין מהווה תעלומה, ולפיכך, איבחון המחלה מבוצע כיום בעיקר באמצעות בדיקות פסיכיאטריות התנהגותיות. ועם זאת,מחקרים רבים מצביעים על קשר אפשרי ביןהמחלה לבין רמת ואופן התפקוד של רשתות עצביות במוח, שהתקשורת הכימית הבין-עצבית שלהן מבוססת על הפרשת וקליטת המתווך העצבי (נוירוטרנסמיטר) דופאמין. תהליכים אלה תלויים, בין הייתר, בכמות הקולטנים לדופאמין על פניהם של תאי העצב במוח. לרוע המזל, אין אפשרות מעשית לבדוק בדיוק מספיק את כמותם ואת מיקומיהם של הקולטנים האלה במוחותיהםשל חולי סכיזופרניה חיים. עם זאת, מחקריםשבוצעו במוחות של חולי סכיזופרניה לאחר המוות, וגם בדיקות שבוצעו באמצעות סורק פוזיטרוני (PET) במוחות של חולים חיים, הצביעו על קשר בין המחלה לבין העלייה בכמותם של קולטנים לדופאמין על קרומיהם של תאי העצב.
 
פרופ' שרה פוקס וטל אילני מציעות לראות את שכיחותם של קולטנים לדופאמין על קרומיהם של תאי דם לבנים (לימפוציטים) כמעין סמן או מדד שיאפשר לאבחן את מחלת הסכיזופרניה. כדי לבחון את האפשרות הזאת בחנו החוקרים דגימות דם שנלקחו מחולי סכיזופרניה המאושפזים בבתי-חולים לחולי נפש בישראל, והישוו אותם לדגימות דם שנלקחו מאנשים בריאים.
 
עם זאת, כמות הקולטנים לדופאמין שעל תאי הדם הלבנים קטנה מאוד, וקשה למדוד אותה במדויק. לפיכך, בדקו החוקרים שלב מקדמי יותר בתהליך ההיווצרות של הקולטנים האלה, ובחנו את שכיחותן של מולקולות RNA שליח, המובילות את המידע הגנטי הדרוש לבנייתם של הקולטנים האלה מגרעין התא אל הריבוסום,המייצר את הקולטנים.
 
בחינה סטטיסטית של הממצאים הראתה, שבדמם של חולי סכיזופרניה מצויה כמות גדולה מאוד של מולקולות RNA שליח של קולטני דופאמין מסוג מסוים (D3) - בממוצע, פי 3.6 בהשוואה לכמות המולקולות האלה המצויות בדמם של אנשים בריאים. העלייה נצפתה בחולים המטופלים בתרופות שונות, וכן בחולים שלא טופלו בתרופות. על בסיס ממצא זה מציעים החוקרים להשתמש בבדיקות דם לקביעת רמת ההימצאות של RNA שליח המקודד קולטנים לדופמין מסוג D3 , כבמבחן לאיבחון סכיזופרניה.
 
במחקר זה השתתפו גם ד"ר דורית בן-שחר מבית-החולים רמב"ם ובית-הספר לרפואה של הטכניון, בחיפה; ד"ר ישראל שטראוס וד"ר משהקוטלר מבית-החולים הממשלתי לחולי-נפש בבאר יעקב; וד"ר מרינה מזור וד"ר אלה שינקמן מהמרכז לרפואת הנפש בטירת הכרמל.
 
 
 
 

שתף