העיקר האופי (של הסרטן)

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.06.1997

לא כל גידול סרטני הוא "אלים" וקטלני. לעתים הגידול מתפתח למעין גוש תאים בלתי מזיק, שאינו מאיים על פעולתו התקינה של הגוף. יכולת להבחין בין גידולים סרטניים אלימים לגידולים סרטניים "רגועים" עשויה לתת בידי הרופאים כלי חשוב לתכנון ולהתאמת טיפול תרופתי. למשל, במקרה של חולה שבגופו התפתח גידול סרטני "רגוע" אין טעם לפתוח בטיפולים כימותראפיים מאסיוויים, העלולים להזיק לחולה יותר מאשר הגידול עצמו.

פרופ' אמריטוס אוריאל ליטואר, מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון, משתף פעולה עם רופאים בבית החולים לילדים שבפילדלפיה, בפיתוח שיטה לאיבחון מוקדם של "אופי" הגידול הסרטני. פרופ' ליטואר מתמקד בגידולים סרטניים מסוג נוירובלסטומה, המתפתחים בגופם של ילדים צעירים (מדובר במחלה סרטנית המתחוללת באחד מתוך 20,000 ילדים). המחקר מבוסס על שני חלבונים שגילה פרופ' ליטואר, המצויים בכמויות שונות בגידולי נוירובלסטומה בעלי אופי שונה. לדוגמה, החלבון MAP2d מצוי בכמויות גדולות בתאי גידול סרטני קטלני, אך בתאים של גידול סרטני "רגוע", ייתכן שהוא מצוי בכמויות קטנות בהרבה. בקבוצת המחקר של פרופ' ליטואר נמצא כי - בתרביות רקמה - עיקרון זה נכון גם באשר לחלבון  kDa-67 LBP.

החוקרים מאמינים כי מדידה של כמויות החלבונים האלה בתאי גידולים סרטניים מסוג נוירובלסטומה (שטרם טופלו בכימותרפיה או באמצעים אחרים), תאפשר לגלות בעוד מועד את "אופיים" של הגידולים הסרטניים, דבר שיאפשר להתאים טיפול תרופתי יעיל יותר לכל חולה.