הפקולטה למדעי החוצפה

תוצרת המכון
01.06.1998

שתף

הפקולטה למדעי החוצפה
 
 
ג'ייקוב גדליה, 32, הוא סגן נשיא חברת "לייב פיקצ'ר" לפיתוח אסטרטגיה עסקית. "לייב פיקצ'ר" היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום העברת המידע החזותי באינטרנט.
 
"פיסיקה תעזור לך בכל מקום, בכל מצב, כי פיסיקה מלמדת אותך חוצפה." זה היה אחד המשפטים הראשונים ששמע ג'ייקוב גדליה במכון ויצמן למדע, במהלך ראיון הקבלה שלו למדרשת פיינברג של המכון, החוגגת השנה ארבעים שנה לייסודה. "בפיסיקה, אתה עומד פנים אל מול פנים עם היקום ואומר, 'אני לא יודע דבר עליך, אבל אני אפתור את תעלומותיך ואעשה דברים שלא נעשו מעולם," אומר גדליה. "יזמים בעולם העסקים עושים אותו הדבר."
 
הגישור בין עולם העסקים למדע הפיסיקה בא לגדליה בטבעיות. הוא גם מאמין שהיי-טק וחיים מסורתיים משלימים זה את זה, שהכישלון מספק תמריץ להצלחה ושמכון ויצמן למדע, העוסק בעיקר במדע בסיסי שנועד לספק את הסקרנות האינטלקטואלית, צייד אותו בכישורים עסקיים המתאימים לעקרונות הפעולה של "העולם האמיתי".
 
"במכון ויצמן למדע ניתנה לי הזדמנות לראות כיצד אנשים שהם באמת מצוינים עובדים," הוא אומר. בקשתו להתקבל כסטודנט לתואר שני במדרשת פיינברג כמעט ונדחתה. "היה לי בלק-אאוט בראיון הקבלה. הראיון נמשך שלוש שעות במקום חצי השעה המקובלת. הפרופסורים הפצירו בי לומר משהו על פיסיקה, כל דבר שיעלה במוחי, רק כדי שיוכלו להעריך אם יש לי בכלל ידע כלשהו בתחום. אבל אני שכחתי הכל. צריך חוצפה כדי ללמוד במכון ויצמן למדע." לבסוף נאמר לגדליה, שיוכל לעשות קורסים כסטודנט חוץ, ועל בסיס ציוניו בקורסים אלה הוא התקבל מאוחר יותר כתלמיד מן המניין במדרשה.
 
גדליה התמקד בחקר האופטיקה. הידע שרכש שימש לאחר-מכן כבסיס לטכנולוגיה של החברות שהקים. טכנולוגיות אלה נועדו לקצר את זמן העברת המידע החזותי באינטרנט וברשתות תקשורת אחרות (דבר שכל גולש מתחיל באינטרנט מבין היטב את חשיבותו).קיצור זמן ההעברה של המידע החזותי יאפשר מסחר מקוון ("און ליין") והפעלת וידאו-טלפונים באמצעות קווי טלפון רגילים. הטכנולוגיה של גדליה מבוססת על תרגום עקרונות ההולוגרמה לאלגוריתמים, מתכוני פעולה שהמחשב מסוגל "להבינם" ולפעול לפיהם.
 
מהי הולוגרמה? גדליה: "אם אתה רוצה לצלם את בני משפחתך, הם חייבים להיות נוכחים במקום, כדי שהמידע החזותי של דמותם יונצח על גבי סרט הצילום. אבל הולוגרמה היא מעין שיטת צילום שמסתפקת במעט מאוד מידע. כדי ליצור הולוגרמה, די במידע על האופן שבו האור המוחזר מהאובייקט המצולם נשבר ומתפצל לצבעי הספקטרום השונים. למעשה, בהולוגרמה די בדגימה זעירה של האור המשתבר כדי ליצור את התמונה השלמה. כשמתרגמים את העיקרון הזה לשפת המחשב, משמעות הדבר היא אפשרות לשמור בזיכרון המחשב ולהעביר מידע חזותי בקבצים קטנים וקלים יותר, שהעברתם ברשתות תקשורת המחשבים ניתנת לביצוע במהירות רבה יחסית."
 
הטכנולוגיה של אחת מחברותיו של גדליה נמכרה בסופו של דבר למיקרוסופט. חברתו השנייה - OLiVR - ממוקמת בירושלים. הטכנולוגיה של OLiVR הובילה לחיבור עסקי בין גדליה לבין ג'ון סקאלי מחברת "לייב פיקצ'ר" (סקאלי כיהן בעבר כמנכ"ל פפסי-קולה ו"אפל קומפיוטר").
 
"אני מתעורר בבוקר עם רעיון ויוצא לבדוק אם הוא פועל - כמו פיסיקאי באקדמיה", אומר גדליה. "בעסקים ובפיסיקה מדובר ביצירת עולמות חדשים."
 
ההיי-טק וההצלחה לא הרחיקו את גדליה משורשיו המסורתיים. הוא מקפיד על שמירת השבת ועל כשרות. "אין סתירה," אומר גדליה, "ב'ישיבה יוניברסיטי', שם עשיתי את התואר הראשון שלי, למדנו תלמוד בחצי היום הראשון, ופיסיקה בחצי היום הנותר. הרעיון היה שתלמוד ופיסיקה יחד יוצרים אדם שלם."
 
"אני בהחלט חושב שקיימות בתוכי עוד חברות נוספות. אני שואף להקים את החברה הבאה שלי בישראל. ישראל היא שנייה בעולם רק בטכנולוגיה, אחרי עמק הסיליקון. בכל מה שקשור לחוצפה, לחזון ולאפשרויות, ישראל היא הראשונה בעולם."
 

שתף