חלון הזדמנויות חכם

כלכלה ויישומים טכנולוגיים
20.03.2018

נחתם הסכם מיסחור עם ענקית התעשייה "אייברי דניסון"

חלונות חכמים המותקנים במטוס בואינג "דרימליינר". מאפשרים לשלוט במידת ההצללה והשקיפות

מתברר שחלונות אפשר לא רק לפתוח או לסגור, אלא גם להגביר או להחליש. חלונות מ"זכוכית חכמה" מאפשרים לשלוט במידת ההצללה והשקיפות שלהם, וכך לחסוך בהוצאות חימום ותאורה. מוצרים כאלה קיימים בשוק, למשל בתעשיית הרכב והתעופה או בשוק הבנייה, אך יש להם שני חסרונות מרכזיים: עלויות ייצור ועלויות תחזוקה גבוהות, וזמן מעבר ארוך בין מצבי הזכוכית השונים.

מדעני מכון ויצמן למדע פיתחו טכנולוגיה אשר עשויה לאפשר את ייצורם של חלונות חכמים ומהירים יותר, במחיר נמוך יותר. חברת "ידע", זרוע היישומים של המכון, חתמה באחרונה על הסכם למיסחור הטכנולוגיה עם חברה-בת ישראלית של ענקית התעשייה האמריקאית "אייברי דניסון" (Dennison Avery).

הכל התחיל במעבדה של פרופ' מילקו ואן דר באום מהמחלקה לכימיה אורגנית, שם פותחו ציפויים אלקטרוכרומיים שפשוט לייצרם ועלויות ייצורם אינן גבוהות. בחומרים אלקטרוכרומיים מתרחשים שינויים אופטיים הפיכים בתגובה למתח חשמלי, והם נמצאים בשימוש בתעשייה גם כיום.

עם זאת, הציפויים שפותחו במעבדה של פרופ' ואן דר באום מגיבים למתח חשמלי נמוך, ומאפשרים מנעד רחב של צבעים וזמני מעבר קצרים בין מצבי השקיפות השונים. במסגרת ההסכם שעליו חתמה "ידע" נקבע, כי המחקר במכון יימשך בשנתיים הקרובות במימון "אייברי דניסון", בשותפות עם רשות החדשנות של מדינת ישראל במסגרת מסלול "מגנטון", במטרה להגיע ליישום תעשייתי של הטכנולוגיה.

מסלול "מגנטון" של רשות החדשנות (לשעבר לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה) מעודד העברת יֶדע טכנולוגי שנצבר באקדמיה לשימוש בתעשייה, באמצעות שיתופי פעולה בין חברות תעשייה ישראליות לקבוצות מחקר אקדמיות. במסגרת מסלול זה מוצע מימון למחקר, עד 4.3 מיליון שקל למשך שנתיים; 66% מהכסף מגיעים מרשות החדשנות, והשאר – מהחברה העסקית. "אייברי דניסון" היא מובילה עולמית בפיתוח דבקים רגישים ללחץ וחומרים פונקציונליים, ובפתרונות תיוג וסימון לשוק ההלבשה הקמעונאי. פעילותה מתנהלת ביותר מ-50 מדינות, והיא מעסיקה יותר מ-25,000 עובדים. החברה משרתת לקוחות בענפי האריזה של מוצרי צריכה, תצוגות גראפיות, לוגיסטיקה, הלבשה, ייצור תעשייתי ובריאות, ומכירותיה הסתכמו בשנת 2016 ב-1.6 מיליארד דולר. שיתוף הפעולה עם המכון יתנהל באמצעות הזרוע הישראלית של החברה – מפעל "אייברי דניסון חניתה" שבקיבוץ חניתה בגליל המערבי, אשר מייצר ומשווק יריעות לציפוי חלונות המיועדות לכלי רכב ולמבנים. המפעל הוקם ב-1983 ,ובאחרונה נמכר לחברת הענק האמריקאית.

שתף