לא ביישן, לא קפדן - מלמד

תוצרת המכון
01.09.2011
אורח המדור: ד"ר אריה מלמד-כץ, יזם ומפעיל "מדע פשוט"
ד"ר אריה מלמד-כץ. פשוט מדע
 
 
האם ילדים בגיל הגן יכולים להבין מדע? ד"ר אריה מלמד-כץ חושב שהתשובה היא חיובית. כשהוא מסביר להם מדע - או יותר נכון, מדגים להם מדע - הם יושבים מרותקים על קצה הכיסא, קופצים בהתרגשות למראה מיץ כרוב המחליף צבעים, או למשמע תזמורת המנוגנת על קרח יבש, מתנדבים בהתלהבות להשתתף בניסויים, ותוך כדי כך לומדים לא מעט על חומצות ובסיסים, על מצבי צבירה, על טמפרטורה ואקלים, ועוד ועוד. מלמד-כץ מאמין באפקט ה"וואו". הוא משתמש בצד המפתיע, המרשים ומעורר הסקרנות של המדע. באמצעות גישה זו הוא מצליח ללכוד את תשומת הלב לא רק של ילדי הגן, אלא גם של תיכוניסטים ש"כבר ראו הכל". ההדגמות המדעיות שלו מצליחות להבקיע אפילו את חומות הציניות והספקנות הקשוחות שלהם, ולחלץ קריאות הפתעה והתפעלות.
 
אריה מלמד-כץ התעניין תמיד בשאלה כיצד הטבע פועל, אך גם בשאלה כיצד אנשים מתנהגים. שני תחומי העניין האלה משתלבים היטב בעסק "מדע פשוט" שהקים ביחד עם אשתו הכימאית ג'ודי, דוקטורנטית בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. ביחד הם מפתחים וכותבים את מערכי השיעורים, ביחד הם מנהלים את החשבונות ואת יחסי הציבור, ביחד הם מסתובבים ברחבי הארץ ומלמדים תוכניות מדעיות שונות, וביחד הם גם מגדלים ארבעה ילדים ביישוב הקהילתי שני-ליבנה שביער יתיר. הילדים תורמים גם הם את חלקם לעסק המשפחתי - הם צופים בפיתוח הניסויים וההדגמות, ונותנים את המשוב הראשוני, החיוני, מנקודת מבטו של ילד סקרן.
 
גם אריה מלמד-כץ התחיל את דרכו כילד סקרן, שאוהב לשאול שאלות ולהבין איך דברים פועלים. אביו המתמטיקאי לימד אותו מתמטיקה כבר בגיל צעיר, ומאמו, מהנדסת מכונות במקצועה, ספג את הצד השימושי יותר של המדע. דמות נוספת שהשפיעה עליו הייתה המורה לפיסיקה בתיכון, שפתח בפניו עולם מלהיב ומרתק ועורר בו את האהבה לפיסיקה. לאחר התיכון למד הנדסת חשמל באוניברסיטת בן גוריון, במסגרת העתודה, ולאחר השירות הצבאי חזר לבאר שבע ונרשם לתואר שני בפיסיקה. הוא נשלח לאיטליה, לעבוד מספר חודשים במאיץ החלקיקים - תקופה שהייתה, מבחינתו, התגשמות של חלום. עם שובו ארצה החל לחשוב על החלום הבא עבודה משמעותית יותר, במאיץ חלקיקים מתקדם יותר. מפגש עם פרופ' אהוד דוכובני ממכון ויצמן למדע איפשר לו להגשים גם את החלום הזה: בעבודת הדוקטורט שלו במכון ויצמן, בהנחייתו של פרופ' דוכובני, הוא היה מעורב בפיתוח ובבנייה של הגלאי ATLAS של מאיץ ה-LHC בשווייץ, ומחקרו עסק בחיזוי הגילויים העתידיים של הגלאי.
 
יחד עם זאת, הוא הלך ונשאב לפעילות החינוכית במכון. מה שהתחיל בהדרכת שני תלמידי תיכון במחנה הקיץ הבין-לאומי, הלך והפך ל"משרה מלאה" בתחום החינוך המדעי, ולמעורבות עמוקה בתוכניות רבות לנוער (שכיום מנוהלות במכון דוידסון לחינוך מדעי). במקרה הזה, השאיפה המתמדת שלו להתפתח ולגדול הובילה להחלטה להמשיך ולהרחיב את הפעילות בתחום זה, אך הפעם - להיות אדון לעצמו.
 
"מדע פשוט" מנקז אל תוכו את כל הידע שצבר בתחום המדעי, החינוכי, וגם ההנדסי, ומבוסס על גישה יצירתית וסקרנית כלפי המדע. עד כה, במשך שתי שנות קיומו, הגיע "מדע פשוט" לאלפי אנשים - החל מילדים קטנים בגילאי גן ובית ספר יסודי ועד מבוגרים. הפעילות המגוונת כוללת, בין היתר, חוגים, פעילות במרכזי מצוינות, הופעות מדעיות לקהל גדול, השתלמויות מורים, ופעילות בהתנדבות בבתי חולים ובמוסדות נוספים. "אני רוצה ליצור אצל הילדים גישה חיובית כלפי המדע, ולהקנות להם בסיס מדעי שיעזור להם להצליח כבוגרים בעולם הטכנולוגי-מדעי המודרני", הוא אומר. במקביל, הוא כבר מתחיל לפעול להגשמתו של החלום הבא: לכתוב סדרת ספרי הרפתקאות בלשיות-מדעיות לילדים.
 
ד"ר אריה וג'ודי מלמד-כץ. אפקט ה"וואו"\
 

שתף