לנטרל פצצות ולפרוץ מנעולים: האם תצליחו לברוח מלימודי הכימיה?

כך הפכו חדרי בריחה כימיים להצלחה חינוכית בקרב תלמידים ומורים
11.09.2017

אחרי הבריחה: תלמידות של מלכה יאיון בקריית חינוך ע"ש קציר, רחובות

מזוודות ובהן פצצות שצריך לנטרל ומנעולים שצריך לפתוח: כיצד הפכו חדרי בריחה כימיים להצלחה חינוכית בקרב תלמידים ומורים? "חדר בריחה" או "חדר מילוט" (באנגלית: Escape Room) הוא משחק שבו אנשים ננעלים בחדר לצד משתתפים אחרים, וצריכים להשתמש בחפצים שונים הנמצאים בחדר כדי לפתור סדרה של חידות, למצוא רמזים, לפענח צפנים, ולהימלט מהמקום בתוך זמן מוגבל – לרוב כ-60 דקות. חדרי הבריחה מתאימים בדרך כלל לקבוצות קטנות (עד 6 משתתפים), והם נעשו פופולריים מאוד בשנים האחרונות בעולם ובישראל: בשנתיים האחרונות בלבד צצו בארץ יותר מ-300 חדרי בריחה.

המרכז הארצי למורי הכימיה, בקבוצת הכימיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, מצא דרך מעניינת להגברת המוטיבציה בקֶרֶב תלמידי הכימיה: שילוב הבילוי החברתי הפופולרי של חדרי בריחה ולימודי הכימיה. כך נוצרו Chemical Escape (או "כימילוט" בעברית) – חדרי בריחה כימיים וניידים שמפעילים מורים בבתי הספר התיכוניים. עד כה הצליחו לברוח בהצלחה מחדרים כאלה יותר מ-300 תלמידי כימיה ויותר מ-200 מורים לכימיה. לשם כך, וכדי להימלט מהמקום בתוך כשעה, היה עליהם לפתור חידות, למצוא רמזים, לבצע ניסויים – וכל זה באמצעות הידע הכימי שלהם.

תלמידים של סינתיה גילעם פותרים חידה "רטובה" - תיכון הרצוג בכפר סבא

חדר בריחה כימי הוא חדר בריחה לכל דבר: הוא דורש שיתוף פעולה בין המשתתפים, משלב בידור ואתגרי חשיבה, ומתקיים במרחב אסתטי המשרה אווירה ייחודית. על מנת להנגיש את הפעילות למספר גדול של תלמידים, החדר נייד, וניתן להקימו תוך פרק זמן סביר בכיתות שונות בבתי הספר. ערכת ההפעלה מושאלת לבתי הספר על-ידי המרכז הארצי למורי הכימיה, ושאר הציוד הנדרש מבוסס על כימיקלים הזמינים בכל מעבדה בבתי הספר. בחדר משולבים שני סוגי חידות: חידות "יבשות", שכדי לפתור אותן נדרש יֶדע כימי, וחידות "רטובות", המחייבות עריכת ניסויים.

ד"ר דבורה קצביץ, ד"ר מלכה יאיון וד"ר רן פלג, מובילי פרויקט "חדר הבריחה הכימי" במרכז הארצי למורי הכימיה

חדר הבריחה החינוכי הראשון בכימיה נבנה ותוכנן על-ידי ד"ר מלכה יאיון, ד"ר רן פלג, ומור מוריה-שיפוני – ביוזמת ראש המרכז הארצי למורי הכימיה, ד"ר דבורה קצביץ'. תוך פחות משנה תוכננה ערכת החדר, נבנתה, ונוסתה כפיילוט בכיתתה של ד"ר שלי רפ, שגם ייעצה במהלך פיתוחה. לאחר בניית הערכה הראשונה בתמיכת מפמ"ר הכימיה, ד"ר דורית טייטלבאום, נפתחה סדנה למורי כימיה, שבמהלכה תיכננו המורים חדר בריחה נוסף. בסדנה השתתפו רחלי אבניאלי, אושרה אלוני, ד"ר עירית ארנן, סופי בן דב, סינתיה גילעם, ד"ר איילת גמליאל, שרון דויטש, טובי הוכמן, אסתי זמלר, ד"ר פנינה יקירביץ ועדנה כהן. פעילות מרכז מורי הכימיה מתקיימת במימון משרד החינוך.

ד"ר רן פלג ומורי הסדנא שפיתחו את החדר השני

מלבד ההצלחה בקרב תלמידים, חדרי הבריחה הכימיים זוכים גם לעניין תקשורתי וחינוכי: בין אם מדובר בריאיון במסגרת התוכנית "לונדון וקירשנבאום" בערוץ 10, בכתבה ב-ynet או בהשתתפות במספר כנסי מחקר בינלאומיים ובכנס המורים הארצי לכימיה. אבל יותר מכל חשיפה, התגובות המשמעותיות ביותר הן כמו זו של תלמיד שאמר: "היה שווה לקום בבוקר (למרות שישנתי רק ארבע שעות!)", או זו של מורה שסיפרה: "מיגוון המטלות מאפשר לכל אחד לבטא את החוזקות שלו, ולהראות שגם תלמיד 'חלש' יכול להנהיג ולהוביל לניצחון".

מורים מקהילה למורי כימיה באר שבע, בהובלת טובי הוכמן ואורנה דגן

לשיתוף:

 

 

 

 

אינסטגרם

.