מבתי הספר ועד שוקי ההון: העולם כבר לא שייך למתכנתים

כלכלה ויישומים טכנולוגיים
20.03.2018

מדור המדף, המכון- גיליון 89

תלמידים מתנסים במשחק החשיבה

מי מאיתנו לא היה רוצה לפתח מערכת ממוחשבת מבלי לכתוב ולו שורת קוד אחת? טכנולוגיה שפיתחו מדעני מכון ויצמן למדע מאפשרת לייצר מערכות ממוחשבות המתארות התנהגות מורכבת באופן אינטואיטיבי לגמרי. הטכנולוגיה, המכּונה Go.Play ,נועדה לאפיין מערכות בתהליך טבעי וידידותי, כמו שיחה בין שני בני-אדם. פשוט צריך לומר בבהירות מה רוצים שיקרה ומה בשום אופן אסור שיקרה, וכאשר חוזרים על התהליך מספר רב של פעמים ומזינים את המערכת בתסריטים רצויים, הכרחיים ואסורים, מתקבל אוסף של התנהגויות המהווה את ה"רפרטואר" של המערכת. היא יודעת לשקלל את כל אלה, ולקבל החלטות כיצד להגיב למצבים משתנים – גם כאלה שאינם כלולים בתסריטים שהוזנו ישירות. טכנולוגיה זו פותחה בשנים האחרונות בקבוצת המחקר של פרופ' דוד הראל במחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב, בשיתוף תלמיד המחקר שלו לשעבר, ד"ר רמי מראלי, ותלמידים נוספים, ועומדת כיום בבסיסם של שני מיזמים בתחומים שונים מאוד – מסחר בשוק ההון וחינוך בבתי ספר. המיזם הראשון הוא "סימאטרה", פלטפורמה אשר מאפשרת לסוחרים בשווקים הפיננסיים השונים (מניות, מטבע חוץ, איגרות חוב, אופציות וחוזים עתידיים) להפוך את אסטרטגיות המסחר שלהם לאוטומטיות.

כיום נאלצים סוחרים המעוניינים ליישם מדיניות השקעות מתוחכמת לשלם כסף רב למהנדסי תוכנה אשר מייצרים עבורם, בהתאמה אישית, "סוחרים רובוטיים". עם זאת, לרוב הסוחרים אין הידע הנדרש לאיפיון הדרישות שלהם באופן בהיר ועקבי, וחשוב מכך, רובוטים אלה אינם מאפשרים לסוחרים גמישות והחלפת מדיניות השקעה תוך כדי תנועה. לעומתם, "סימאטרה" מאפשרת לסוחרים שאין להם יֶדע בתיכנות לפתח "רובוטים" בעצמם, ולשנות ולעדכן את מדיניות ההשקעה בהתאם לתנאֵ י השוק בזמן אמת. במסגרת המיזם של "ידע", זרוע היישומים של המכון, וקבוצת יזמים הכוללת אנשי שוק ההון ובוגרי המכון, נמצאת כיום הפלטפורמה בשלב הרצה בחדרי המסחר של חברת "אינטראקטיב ישראל". בימים אלה שוקדים אנשי המיזם על גיוס השקעה חיצונית. המיזם השני, פרי המאמץ של קבוצת המחקר, הוא "פלתורה" – משחק חשיבה לבני 9 עד 12 שנועד לפתח מיומנויות חשיבה חישובית והבנת ( Computational Thinking) מערכות מורכבות.

המיזם הוא פרי פיתוח משותף של המכון ו"מיינדסט", המרכז לחדשנות מבית המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח), והוא נמצא כיום בהרצה ביותר מ-10 בתי ספר ו-50 כיתות לימוד לקראת שילובו בתוכנית הלימודים בשנה הבאה. כבר כעת מעורר המשחק עניין רב בקֶ רֶ ב מורים ותלמידים, ונראה כי יהיה לו ביקוש רב בארץ ובעולם. מיסחור התוצרים ייעשה במשותף על-ידי "ידע" ו"מיינדסט".

משחק החשיבה "פלתורה". מעורר עניין בקרב תלמידים

 

שתף