מענק מחקר לתוכנית חדשה בתחום אנרגיית השמש ודלקים ביולוגיים

קרן לאונה מ. הלמסלי והארי ב. הלמסלי הודיעה באחרונה על הענקת 15 מיליון דולר במהלך שלוש שנים, המיועדים למחקרים בתחומי אנרגיית השמש  והדלקים הביולוגיים במכון ויצמן למדע ובטכניון, מכון טכנולוגי לישראל.

תוכנית הלמסלי, בה ישתתפו עשרות מדענים משני מוסדות המחקר, היא ייחודית ממספר היבטים. ראשית, מדענים מתחומים מגוונים, מגנטיקה ומדעי הצמח ועד כימיה, פיסיקה והנדסה ישלבו כוחות למען מטרה משותפת: פיתוח מקורות אנרגיה מתחדשים ובני קיימא, למען ישראל והעולם כולו. שנית, המדענים צופים כי השילוב בין הגישה המדגישה מחקר בסיסי הנהוגה במכון ויצמן למדע, לבין השיטות הטכנולוגיות וההנדסיות המתקדמות שניצבות במוקד המחקר בטכניון, ייצרו סינרגיה שתאיץ את גילויים ואת פיתוחם של מקורות אנרגיה חדשניים, שיהוו את הבסיס לטכנולוגיות עתידיות.

בנוסף לקידום תחומי מחקר חדשים, המענק החדש יאפשר להרחיב ולחזק מספר תוכניות מחקר בתחום האנרגיה החילופית, ובהן "יוזמת המחקר לאנרגיה חלופית בת קיימא" (AERI) במכון ויצמן, תוכנית האנרגיה על-שם גרנד של הטכניון (GTEP), ומרכז המצוינות הישראלי (I-CORE) בתחום האנרגיה החילופית – בו שותפים מכון ויצמן למדע, הטכניון ואוניברסיטת בן גוריון.

בתחילה יתמקדו המחקרים בשלושה תחומים עיקריים: דלקים ביולוגיים, תאים פוטו-וולטאיים, ורכיבים אופטיים לקליטת אור. מחקר הדלקים הביולוגיים יכלול פיתוח שיטות יעילות לפירוק פסולת צמחית לקבלת מקורות דלק שימושיים; פיתוח אצות כמקור חסכוני לדלקים; וכן פיתוח זני צמחים אותם אפשר לגדל באופן בר קיימא, ומהם אפשר להפיק חומרים הניתנים להמרה פשוטה לדלק. המענק מקרן הלמסלי תאפשר להקים תשתיות מחקר מתקדמות במכון ויצמן לצורך קידומם של מחקרים אלה.

שני התחומים המרכזיים הנוספים, תאים פוטו-וולטאיים ואופטיקה, יכללו את פיתוחם של חומרים חדשים אשר מסוגלים לנצל חלק גדול יותר מאנרגיית השמש (בניגוד לתאים הקיימים כיום המסוגלים לנצל רק חלק קטן ממנה), וכן פיתוח דרכים חדשניות להמרה יעילה של אנרגיה לחשמל. המחקר בתחום האופטיקה יכלול כמה מהשיטות המתקדמות ביותר בתחום עיצוב וחקר חומרים, בהן מחקרים בתחומי הפלסמוניקה, הננו-מבנים והמֶטָה-חומרים.

בראש התוכנית יעמדו פרופ' דוד כאהן ממכון ויצמן למדע ביחד עם פרופ' גדעון גרדר מהטכניון. הם צופים כי חלק מצוותי המחקר ימצאו את עצמם עובדים בכל שלושת התחומים במקביל, וסבורים כי הפתרונות הטובים ביותר, ובהם גם החזון לטווח הרחוק יותר – פוטוסינתזה מלאכותית – עתידים לצמוח משילוב של שלושת התחומים.