עשרה דברים שלא ידעתם על פרופ' דוד הראל

תוצרת המכון
01.03.1998

שתף

 
פרופ' דוד הראל התמנה לתפקיד דיקן הפקולטה למדעי המתמטיקה. באותה עת הוא מנהל גם את מכון בלפר למתמטיקה ולמדעי המחשב. באחרונה זכה בפרס ראש הממשלה לתוכנת מחשב, על יצירת שפת מחשב חדשה הקרויה "תרשימי מיצוב".
 
1.הוא נולד בלונדון, סמוך לאיצטדיון ומבלי, ועלה ארצה עם משפחתו בשנת 1950.
 
2.הוא גדל בפתח-תקוה ולמד בישיבה תיכונית בירושלים. בתיכון קיבל פטור משיעורי אנגלית. בשעות הפנאי ש"הרוויח" בילה במגרש הכדורסל. "לעלות ארצה בגיל שבע זה אידיאלי", הוא מסביר, "אתה מספיק מבוגר בשביל לקרוא ולכתוב בשפתך וגם מספיק צעיר כדי ללמוד את השפה החדשה כשפת-אם שנייה".
 
3.הוא שירת ביחידה מוצנחת של הנח"ל והדריך את לוחמי הקומנדו הימי באימוני חי"ר. בהמשך הוכתר כחניך מצטיין בקורס קצינים והתקדם עד לתפקיד מ"פ. כיום הוא משרת במילואים (כבר לא בתפקיד קרבי), בדרגן סרן.
 
4.בשנת 1974 קיבל תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב מאוניברסיטת בר-אילן, ובשנת 1976 קיבל תואר שני במדעי המחשב מאוניברסיטת תל-אביב. את הדוקטורט עשה במכון לטכנולוגיה של מסצ'וסטס (MIT), תוך שנה ושמונה חודשים בלבד (שיא שככל הידוע לא נשבר עדיין ב- MIT). לאחר מכן ביצע מחקר בתר-דוקטוריאלי בחטיבת המחקר של IBM ליד ניו-יורק.
 
5.הוא גרוש ויש לו שלוש בנות ובן: שרית (23), הדס (22), אפרת (16), ויאיר (13).
 
6.בשנת 1980 הגיע למכון ויצמן למדע כחוקר בכיר. בשנת 1983 הוענקה לו דרגת פרופסור חבר ובשנת 1989 עלה לדרגת פרופסור מן המניין.
 
7.הוא מתעניין בתחומים תאורטיים ומופשטים במדעי המחשב (עבודת הדוקטורט שלו עסקה בלוגיקה דינמית); בתחומים מעשיים ושימושיים (כגון תרשימי המיצוב לתכנון מערכות); ובחינוך למדע.
 
8.הוא יצר שפת מחשב חדשה ומקורית, המבוססת על שימוש במבנים חזותיים, הקרויה "תרשימי מיצוב". השפה מיועדת לתיאור ברור, מדויק ואינטואיטיבי של ההתנהגות המלאה של מערכות "תגובתיות" שהן מערכות מורכבות ומסועפות, הנדרשות להגיב למצבים משתנים. שפה זו מקובלת כיום במקומות רבים בעולם ככלי מרכזי לתיאור מערכות בתעשיית המטוסים, בתעשיית הרכב, בתעשייה הכימית, במערכות תקשורת, ועוד.
 
9. בשנת 1987, בעקבות סדרת הרצאות שנתן בגלי צה"ל, כתב את ספרו "אלגוריתמיקה" המציע תיאור רחב וכוללני של מדעי המחשב, מתחום האלגוריתמים, דרך ההצפנה והפיענוח, ועד לאינטליגנציה מלאכותית. הספר שנכתב ויצא לאור לראשונה באנגלית, תורגם למספר שפות, לרבות עברית.
 
10.הוא חובב צילום, ונהנה במיוחד לצלם ברזי כיבוי שריפות. חוץ מזה, הוא אוהב להאזין למוסיקה מכל הסוגים והמינים, מפלמנקו, דרך יהודית רביץ ומוסיקה אירית, ועד למאהלר ולסיבליוס.

שתף