פרופ' דוד טרבס, 2014-1930

01.09.2014

 

פרופ' דוד טרבס
 

 

פרופ' דוד טרבס, מראשוני המדענים במחלקה לאלקטרוניקה, לימים המחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות, מת באחרונה.

 

פרופ' טרבס נולד באיטליה בשנת 1930, הצעיר מבין שלושה אחים. הוא ומשפחתו עלו לארץ בשנת 1939, ושלושת האחים לחמו במלחמת השחרור. שני אחיו נפלו בקרב, ודוד נפצע באופן קשה מאוד. לאחר המלחמה, בשנים 1958-1950, רכש פרופ' טרבס את השכלתו בטכניון, וקיבל תואר שלישי בהנדסת חשמל. בתקופת לימודיו בטכניון השתלם ועבד כעוזר מחקר במכון ויצמן למדע. בשנת 1962 הצטרף לסגל המחלקה לאלקטרוניקה במכון ויצמן למדע. בשנת 1968 עלה לדרגת פרופסור, ובהמשך כיהן כראש המחלקה.

 

בתקופת עבודתו במכון תרם פרופ' טרבס תרומות משמעותיות ביותר בתחום התהליכים המגנטיים ההפיכים, חומרים מגנטיים, אנליטיקה של מיקרו-מגנטים, סרטים מגנטיים וזכרונות אופטו-מגנטיים. מחקרים אלה היקנו לו את פרסומו העולמי. על תרומתו בפיתוח לייזרים, אנטנות מיקרו-סטריפ ומערכות תקשורת למען התעשייה הצבאית קיבל את פרס ביטחון ישראל.

 

בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת עבר פרופ' טרבס לקליפורניה, והצטרף לחברת קומג בע"מ, שם הוביל צוות שהתמקד בפיתוח חומרים מגנטו-אופטיים, דיסקים לאגירת מידע ממוחשב, וכלים לבקרה אוטומטית אופטית של שכבות דקות, שהיו מתקדמים ביותר ביחס לאותה תקופה. על עבודותיו בתחום זה נרשמו פטנטים רבים.

 

פרופ' אשר פריזם מהמחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות אומר לזכרו: "דוד היה מדען מבריק, רחב-אופקים, ובעל תפיסה מדעית מהירה, ניסיונאי בעל שיעור קומה וחוש אנליטי מפותח. הוא היה מורה מצוין, ולתלמידיו – שרבים מהם פרופסורים באקדמיה ומנהיגים בתעשייה – הייתה הערכה רבה כלפיו כמדען וכאדם".

 

פרופ' טרבס הותיר אחריו שלושה בנים: יורם, דניאל ורון, שלוש כלות, ושמונה נכדים ונכדות.

 

יהי זכרו ברוך.

 

 

שתף