פרופ' משה שפירא, 2013-1944

23.02.2014
 
פרופ' משה שפירא
 
 
פרופ' משה שפירא הלך באחרונה לעולמו בגיל 69. פרופ' יחיעם פריאור אומר לזכרו: "משה שפירא היה ממייסדי המחלקה המתחדשת לפיסיקה כימית, והיה מעורב אישית בקליטתם של רבים מחברי הסגל המדעי הנוכחי שלה. נפגשנו לראשונה לפני כ-35 שנים, כשבא לבקר אותי כשהייתי פוסט-דוק צעיר בהרווארד. משה התעניין בעבודתי, סיפר לי על כוונותיו להרחיב את תחומי המחקר במחלקה לפיסיקה כימית, בפקולטה לכימיה במכון ויצמן למדע, והזמין אותי לבוא לבקר. לאחר הביקור ולאחר פגישות נוספות ושיחות רבות עם משה קיבלתי את הזמנתו, והצטרפתי למחלקה בה אני עובד עד היום.
 
"לא פירסמנו מאמרים משותפים, ולצערי כבר לא יהיו. על אף שמשה היה תיאורטיקאי ואני ניסיונאי, תחומי העניין המשותפים לנו היו רבים. כל שיחה עם משה תמיד הייתה מרתקת, ותמיד כללה הפתעות. משה היה מדען בעל אופקים רחבים במיוחד, החל מ-Coherent Control (התחום שמשה היה שותף עיקרי ביצירתו), דרך ספקטרוסקופיה ואופטיקה לא ליניארית (תחומי העבודה שלי), וכלה ביסודות מכניקת הקוונטים (תחום בו משה התעניין במיוחד בשנים האחרונות). תמיד שפע רעיונות מקוריים, תמיד אפשר היה ללמוד ממנו, ותמיד שמח לחלוק את ידיעותיו הרבות וסחף את בני שיחו בהתלהבותו. בכל סמינר בו השתתף משה אפשר היה לסמוך עליו שבתום ההרצאה ירים את ידו ויצביע על הקשר רחב כלשהו של היבטים שונים שהועלו, או שירחיב את הנושא עליו דיבר המרצה ויכוון לאפשרויות נוספות הנובעות מן הדברים.
 
"בשנים האחרונות היה משה פרופסור באוניברסיטה של קולומביה הבריטית, ובמקביל בילה במכון חדשים רבים מדי שנה כפרופסור אורח. באופן טבעי נפגשנו הרבה פחות, אבל כל פגישה המשיכה באופן כמעט רציף מן המקום שקודמתה הסתיימה – וההתלהבות מן הנושאים עליהם הוא עובד 'ממש היום' הדביקה את בני שיחו.
 
"הישגיו המדעיים של משה רבים ומגוונים, וכן ההכרה הבין-לאומית לה זכה, אבל במיוחד תחסרנה לי השיחות הישירות, הלא רשמיות, שיחות על מדע 'נטו', מחשבות והצעות לניסיונות אפשריים ובלתי-אפשריים, תיאוריות חדשות והסברים חדשים לתופעות ישנות, והתלהבות הנעורים שלו".
 
יהי זכרו ברוך.
 

שתף