פרס טיורינג 2002

חדשות מדע בשפה ידידותית
01.06.2003

שתף

פרופ' עדי שמיר
 
 
פרופ' עדי שמיר, מהמחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית במכון ויצמן למדע, הוא אחד משלושת הזוכים בפרס טיורינג לשנת 2002. פרס זה, שהוא הפרס הגבוה והחשוב בעולם במדעי המחשב, נחשב ל"נובל" של מדעני המחשב. פרופ' שמיר הוא הישראלי השלישי שזוכה בפרס יוקרתי זה. לפניו זכו בו פרופ' מיכאל רבין מהאוניברסיטה העברית (1967), ופרופ' אמיר פנואלי ממכון ויצמן למדע (1996).
 
יחד עם פרופ' שמיר זכו השנה בפרס היוקרתי גם רונאלד ל. ריווסט וליאונרד מ. אדלמן. הפרס ניתן להם על עבודתם בפיתוח של שיטת הצפנה המבוססת על מפתח ציבורי, הקרויה על שמם, RSA. הפיתוח המשותף בוצע בשנת 1977, כשהשלושה פעלו במכון לטכנולוגיה של מסצ'וסטס, MIT. שיטת הצפנה זו מאפשרת העברת מסרים מוצפנים וחתומים ופיענוחם בין שותפי סוד שמעולם לא נפגשו זה עם זה. השיטה מבוססת על הכפלה של שני מספרים ראשוניים גדולים מאוד זה בזה (מספר ראשוני מתחלק רק באחד ובעצמו). בטיחות ההצפנה בשיטה זו נובעת ממשך הזמן הרב - המוערך באלפי שנים - שיידרש לאדם לא מורשה לפיענוח הצופן. (הדרכים היחידות הידועות לפענוח הצופן מחייבות את המפענח למצוא את שני המספרים הראשוניים על פי המספר הנוצר כאשר מכפילים אותם זה בזה).
 
שיטה זו מיושמת כיום, בין היתר, ב"כרטיסים חכמים" המותקנים במכשירי טלוויזיה ביתיים ומאפשרים רק ללקוחות מורשים לקלוט ולפענח את שידוריו של לוויין תקשורת מסחרי. ה"כרטיס החכם" מאפשר לחברה המפעילה את הלוויין לחייב כל לקוח אך ורק עבור התוכניות והסרטים שבהם צפה. שיטת ההצפנה והפיענוח הזאת מיושמת גם בתחומי הכלכלה, הבנקאות והתקשורת המדינית. עוד על שיטת RSA, ועל שיטות הצפנה אחרות, ראו בסקירה על הספר "סודות ההצפנה" במדור הספרים, בעמוד 32 בגיליון זה.
 
פרס טיורינג קרוי על שמו של המתמטיקאי הבריטי אלן טיורינג (1954-1912), הנחשב לאבי מדעי המחשב מודרניים. הוא מוענק על ידי ה- ACM , האגודה העולמית של מדעני המחשב, למדענים שתרמו תרומה מקורית, בעלת חשיבות יסודית וארוכת טווח לקידום מדעי המחשב. הפרס יוענק לפרופ' שמיר ולשותפיו בטקס מיוחד שיתקיים ב-7 ביוני 2003 בסן-דייגו, קליפורניה.
 
פרופ' שמיר החל את דרכו במכון ויצמן למדע כנער צעיר, עת השתתף בחוגים ובמחנות הקיץ שהמכון מקיים לנוער שוחר מדע. הוא קיבל תואר שני ושלישי ממדרשת פיינברג של מכון ויצמן למדע, בשנת 1980 התמנה לפרופסור חבר במכון, ובשנת 1984 הועלה לדרגת פרופסור.
 

בומבה מפצחת את אניגמה

המתמטיקאי האנגלי אלן טיורינג, שעל שמו קרוי הפרס, נודע בין היתר בזכות מערכת שפיתח (שכונתה "בומבה", בשל רעש התיקתוק שהפיקה בעתפעולתה), אשר הצליחה לפצח את הצפנים שהפיקה מערכת ההצפנה של הגרמנים (שכונתה "אניגמה"), במלחמת העולם השנייה. היסטוריונים לא מעטים סבורים שעבודה זו הכריעה, למעשה, את "הקרב על האוקיינוס האטלנטי" לטובת בעלות הברית, ופתחה את נתיבי השיט והאספקה מארה"ב לאירופה.
 

שתף