ציפורים, ציפורים, בואו הביתה

21.05.2017

בניסיון להחזיר למכון את אוכלוסיית ציפורי השיר הציב יוסי שוחט מתקני האכלה ותיבות קינון ברחבי הקמפוס

מתקן האכלה שפזורים בו זרעים במטרה למשוך סוגים שונים של ציפורים קטנות

 

ציפורי שיר, כגון דרורים, יונקי הדבש וירגזים, היו במשך השנים חלק בלתי-נפרד מחוויית הקמפוס במכון ויצמן למדע. אולם, בשנים האחרונות הולך מספרן ופוחת. שני גורמים תורמים לכך. הראשון הוא מינים שתלטניים, כגון עורב אפור ומיינה הודית, הפושטים על קני הציפורים כדי לגנוב את הביצים שהן מטילות ולהרוג את הגוזלים, והשני – עבודות בנייה בלתי-פוסקות המבריחות את ציפורי השיר.

בניסיון להחזיר למכון את אוכלוסיית ציפורי השיר הציב יוסי שוחט, מהמחלקה למשאבים וטרינריים, מתקני האכלה ותיבות קינון ברחבי הקמפוס. "המטרה שלי היא להגן על אוכלוסייה זו, ולהשיב על כנו את האיזון האקולוגי שהופר", אומר שוחט.  המתקנים הוצבו במקומות שבהם אנשים נוטים להתקהל, הן במטרה להגביר את המוּדעוּת לחשיבות השמירה על הטבע והסביבה, והן כדי לאפשר לאנשים ליהנות מהצלילים ואף לצלם את הציפורים היפות, ובכך לקרב את הציפור לאדם.

 

מתקן האכלה עם מים ממותקים, שנועדו למשוך את יונק הדבש

מתקני ההאכלה הם משלושה סוגים: בראשון מביניהם יש מים ממותקים, שנועדו למשוך את יונק הדבש; בשני מונחים בוטנים שנועדו למשוך ציפורי שיר קטנות, כמו דרור וירגזי מצוי; ובשלישי פזורים זרעים במטרה למשוך סוגים שונים של ציפורים קטנות. אשר לתיבות הקינון, הן נועדו לירגזי המצוי. "כעת", אומר שוחט, "נותר רק להמתין לציפור האמיצה הראשונה שתגלה את המתקנים ותעביר את המסר הלאה לשאר הציפורים".

 

מתקן האכלה שמונחים בו בוטנים במטרה למשוך ציפורי שיר קטנות

פרויקט זה מצטרף לפרויקט "תיבות קינון לתנשמות ועופות דורסים", שכבר פועל בקמפוס. בפעילות זו סייעו בועז כהן וניר כהן ממחלקת הגינון.

 

תיבת קינון המיועדת לירגזי מצוי     תיבת קינון מיועדת לתנשמות

שתף