שני מדענים ממכון ויצמן למדע נבחרו לרשימה של 40 המדענים הצעירים המובילים בעולם, מטעם כתב-העת המדעי Cell

15.06.2014

שני מדענים צעירים ממכון ויצמן למדע, ד"ר יעקוב חנא וד"ר מאיה שולדינר, נבחרו ברשימה בין-לאומית של 40 מדענים צעירים מובילים בתחומם של כתב-העת המדעי היוקרתי Cell, לרגל 40 שנה לייסוד כתב-העת.

בראיון לכתב-העת מספרים 40 המדענים על תחומי המחקר שלהם, על הפילוסופיה האישית המניעה אותם, על האתגרים ועל החלומות לעתיד.

ד"ר מאיה שולדינר, ילידת שנת 1975, הצטרפה למחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע בשנת 2008. נשואה לד"ר אורן שולדינר, גם הוא מדען במכון ויצמן למדע, ואם לשלושה ילדים. במעבדתה משתמשת ד"ר שולדינר בשיטות אוטומטיות מתקדמות במטרה למפות את תפקידם של חלבונים ולהבין לעומק את דרכי הפעולה של אברוני התא. ד"ר שולדינר פועלת רבות לקידום נשים במדע ולקידום מדענים צעירים, וייסדה קורס הניתן לסטודנטים במכון, אשר מכשיר אותם במיומנויות אישיות וניהוליות הנדרשות להקמת מעבדה עצמאית.

מתוך הריאיון: "הפילוסופיה האישית המנחה אותי היא שחברי המעבדה הם כמו משפחה. אני מבלה במעבדה זמן שווה לזה שאני מבלה בבית, ולכן אני רוצה להיות מאושרת שם. הגישה הזו מנחה את ההחלטות שלי, כמו, לדוגמה, בחירת סטודנטים".

ד"ר יעקוב חנא, נולד וגדל בכפר ראמה, למשפחת רופאים, והשלים מסלול הכשרה כפול של רופא ומדען (PhD/MD). בשנת 2011 הצטרף לסגל המחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע. מעבדתו חוקרת את השינויים המתחוללים בעובר בשלביו המוקדמים ביותר, שבזכותם הופך צבר של תאים לכל סוגי התאים המרכיבים את הגוף הבוגר. בנוסף, הוא חוקר לעומק את תכונותיהם של תאי גזע מושרים – תאי גוף בוגרים אשר עוברים "תיכנות מחדש" שמקנה להם תכונות של תא גזע. במעבדתו נעשו בשנים האחרונות מספר פריצות דרך בתחום זה, אשר יקדמו את האפשרות לשימוש רפואי עתידי בתאים אלה, כ"חלקי חילוף" לתאים ולרקמות פגועים.

מתוך הריאיון, בתשובה לשאלה על המדענים אותם הוא מעריץ: "אני מעריץ גדול של דודי, ד"ר נביל חנא, אימונולוג בהכשרתו, והמדען הראשי של חברת Idec Pharmaceuticals (כיום Biogen-Idec, Inc.). הוא עמד מאחורי ההמצאה והפיתוח של התרופה Rituxan, הנוגדן החד-שבטי הראשון שאושר כתרופה בבני-אדם. היה לי המזל להיחשף ל'הרפתקה המדעית' שלו, הן כסטודנט נלהב והן כאחיין אוהב".

ד"ר מאיה שולדינר וד"ר יעקוב חנא