להתייצב נגד טרור ואלימות: קריאה לקהילה המדעית הבינלאומית

16.10.2023

הינך נמצא כאן

עמיתים וחברים יקרים,

אנו כותבים לכם היום לא רק כמדענים במכון ויצמן למדע, אלא גם כחוקרים עמיתים הדוגלים בערכים של אמת, ידע והומניזם.

כפי שכולכם יודעים, בשבת שעברה, חג שמחת תורה, ישראל הייתה נתונה להתקפה חסרת תקדים של מחבלי חמאס. יותר מאלף ישראלים חפים מפשע נרצחו – אמהות, אבות, תינוקות, ילדים וקשישים, כמו גם חוגגות וחוגגים צעירים במסיבה. מאות מחיילות וחיילי צבא הגנה לישראל נהרגו או נפצעו. גופות של קורבנות הושחתו, נשים רבות נאנסו באכזריות, וכ-200 ישראלים נחטפו לעזה. רבים עדיין נעדרים ולא ידוע מה עלה בגורלם. בתים נשרפו עד היסוד ויישובים שלמים נמחקו. במקביל, ישראל נמצאת תחת מתקפת טילים בלתי פוסקת מעזה, המכוונת נגד אוכלוסיה אזרחית.

פצועה וכואבת, ישראל מתאחדת כדי לעזור לניצולים ולספק תמיכה לנזקקים. אף שהחורבן גדול ורב, עם ישראל מראה בימים אלה לעולם מהו אומץ ומהי עמידה איתנה.

אף שהזוועות שביצע חמאס הן עובדות שאינן ניתנות לערעור, אנחנו נתקלים בימים אלה בהסתה, בחדשות כזב ובתעמולה אנטישמית מחרידה בתקשורת הבינלאומית, במדיה החברתית ובקמפוסים ברחבי העולם

הכאב והאובדן לא פסחו לצערנו גם על קהילת מכון ויצמן. כמוסד מחקר מוביל בישראל, אנו מחויבים לעשות כל שביכולתנו כדי לעזור לאומה להירפא ולהיבנות מחדש - מאירוח פליטים בקמפוס ועד ארגון תרומות למען הקורבנות. בטווח הארוך, נעזור לבנות מחדש את המדינה שלנו עם הכלי הטוב ביותר שיש לאנושות: ידע, חינוך ומדע.

אף שהזוועות שביצע חמאס והטרגדיה של העם הישראלי הן עובדות שאינן ניתנות לערעור, אנחנו נתקלים בימים אלה גם בהסתה, בחדשות כזב ובתעמולה אנטישמית מחרידה בתקשורת הבינלאומית, במדיה החברתית ובקמפוסים ברחבי העולם. למרבה הכאב, גם לאחר שראו סרטונים, תצלומים וראיות ברורות אחרות לזוועות חמאס, רבים עדיין מאמינים שמה שאירע בשבת שעברה הוא רק עוד ביטוי לסכסוך הישראלי-פלסטיני – סכסוך שבו יש לכאורה שני צדדים האחראים במידה שווה למותם של חפים מפשע.

זוהי משוואה מוסרית שהיא, בפשטות, בלתי מתקבלת על הדעת. למעשה, אין דבר רחוק יותר מהאמת. אנו נלחמים ברוע טהור בדמותם של קיצונים פונדמנטליסטים, שבמקום חיים, מחפשים לזרוע מוות והרס – תוך שהם משתמשים באוכלוסייה האזרחית הפלסטינית בעזה כמגן אנושי. הערכים שמנחים את הרוצחים הג'יהאדיסטים של החמאס מנוגדים לחלוטין לערכי הנאורות והקדמה שעליהם מבוסס המדע.

אל מול חוסר צדק משווע כל כך, ברור כי המחויבות המדעית שלנו חורגת מגבולות המעבדה; זו אחריות קולקטיבית שאנו חולקים בה יחד כחברים בקהילה המדעית הבינלאומית.

עלינו להכיר בכך שכמדעניות ומדענים למילים שלנו יש משקל, ולאמירות הפומביות שלנו יש הכוח להשפיע על דעות, על מדיניות, ובסופו של דבר, על מהלך ההיסטוריה

מתוקף אחריות זו, אנו קוראים היום לכל אחד ואחת מכם להתייצב לצידנו נגד הטרור. כשם שאנו מחפשים אחר אמת במדע, כך גם עלינו לחפש אמת בעולם שבו אנו חיים. כוחה של הקהילה המדעית הוא עצום, והקולות שלנו יכולים להדהד הרבה מעבר לכותלי המוסדות שלנו.

האירועים האחרונים זעזעו אותנו עד היסוד, אבל הם גם הזכירו לנו את החשיבות ואת הכוח של פעולה משותפת, ואת ההשפעה שיכולה להיות לנו על העולם. עלינו להכיר בכך שכמדעניות ומדענים למילים שלנו יש משקל, ולאמירות הפומביות שלנו יש הכוח להשפיע על דעות, על מדיניות, ובסופו של דבר, על מהלך ההיסטוריה.

מי ייתן שהקולות שלנו יהיו אור בקצה המנהרה.

בתקווה לימים שקטים יותר,

הנהלת מכון ויצמן למדע

פרופ' אלון חן, נשיא
פרופ' זיו רייך, סגן נשיא
פרופ' רועי עוזרי, סגן נשיא לפיתוח משאבים ותקשורת
פרופ' אירית שגיא, סגנית נשיא לחדשנות וליישומים טכנולוגיים
פרופ' אלון הרמלין, סגן נשיא למינהל וכספים

שתף